-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Formula Student: racerbilbygger på skolen
Nå er det snart på tide at noen tekniske læreanstalter i Norge også blir med. Fra Sverige finner vi både Chalmers i Gøteborg og Luleå, og Polyteknisk i Finland er også med i år. Med i hva? Formula Student, et arrangement der studenter presenterer og kjører racerbiler de har konstruert og bygget selv.


Formula SAE
Formula SAE
Dette ga gjenlyd i studentkretser, så den engelske ingeniørforeningen, ImechE lagde sine europeiske regler. Og der er det ikke bare snakk om banke sammen en Olabil med en hårete mc-motor og prøve å få den til å holde noen runder rundt en bane. Her snakker vi om en oppgave som skal løses gjennom et tre års lære-prosjekt. Vi snakker om konstruksjon og material-lære, vi snakker om praktisk arbeid med sveiseflammer og dreibenker, vi snakker om kost-beregning og budsjett-ansvar, vi snakker om presentasjon og markedsføring og vi snakker om toppen av kaka: å vise at den går så bra at den vinner på banen også.
Ford er en av hovedsponsorene bak arrangementet. Hvorfor? Helt åpenbart sier de, da står vi først i køen for å kunne rekruttere talentene.
Også i år skal selve presentasjonen og løpet finne sted i begynnelsen av juli. 3 dager tar det og da har over 50 universiteter og høyskoler vært gjennom det hele. Såpass mange er det forresten fra andre nasjoner enn Storbritannia nå at ImechE arbeider med å finne et annet vertskap neste år, slik at det kan bli et Europeisk og ikke bare et Britisk arrangement i fremtiden.
Dersom du ønsker å presse lærerne dine i retning av dette så start på www.formulastudent.com, derfra kommer du deg videre dit du skal. Så regner vi med en norsk bil i 2005?