-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Formula Student: racerbilbygger på skolen
Nå er det snart på tide at noen tekniske læreanstalter i Norge også blir med. Fra Sverige finner vi både Chalmers i Gøteborg og Luleå, og Polyteknisk i Finland er også med i år. Med i hva? Formula Student, et arrangement der studenter presenterer og kjører racerbiler de har konstruert og bygget selv.
Dette ga gjenlyd i studentkretser, så den engelske ingeniørforeningen, ImechE lagde sine europeiske regler. Og der er det ikke bare snakk om banke sammen en Olabil med en hårete mc-motor og prøve å få den til å holde noen runder rundt en bane. Her snakker vi om en oppgave som skal løses gjennom et tre års lære-prosjekt. Vi snakker om konstruksjon og material-lære, vi snakker om praktisk arbeid med sveiseflammer og dreibenker, vi snakker om kost-beregning og budsjett-ansvar, vi snakker om presentasjon og markedsføring og vi snakker om toppen av kaka: å vise at den går så bra at den vinner på banen også.
Ford er en av hovedsponsorene bak arrangementet. Hvorfor? Helt åpenbart sier de, da står vi først i køen for å kunne rekruttere talentene.
Også i år skal selve presentasjonen og løpet finne sted i begynnelsen av juli. 3 dager tar det og da har over 50 universiteter og høyskoler vært gjennom det hele. Såpass mange er det forresten fra andre nasjoner enn Storbritannia nå at ImechE arbeider med å finne et annet vertskap neste år, slik at det kan bli et Europeisk og ikke bare et Britisk arrangement i fremtiden.
Dersom du ønsker å presse lærerne dine i retning av dette så start på www.formulastudent.com, derfra kommer du deg videre dit du skal. Så regner vi med en norsk bil i 2005?