Garmin HUD
Garmin HUD
Garmin HUD

HUD på telefonen

Garmin er en skikkelig sat-nav veteran. Nå hjelper de de av oss som tilhører steinalderen og fremdeles nøyer oss med en mobiltelefon.

Publisert

Det er jo ikke alle som har Head Up Display i bilen. Det er ikke engang alle som har satellittnavigasjon om bord. Å sitte med et nav-program og myse ned i mobiltelefonen er imidlertid en elendig løsning.

Men Garmin vet jo at flere fremdeles nøyer seg mobilen når de skal finne veien, så hvorfor ikke bundle med dem – tenkte smartingene åpenbart.

Dermed har de kommet opp med en smart liten dings som kobler seg trådløst opp mot alle telefoner som har Bluetooth, enten telefonen bruker iOS, Android eller Windows, så lenge den kjører en Navigon eller Street Pilot app.

Og siden dingsen heter HUD, kan du kanskje regne deg til at det denne gjør er å sende info opp på frontruten – et skikkelig head Up display.

Det du får rett i fleisen er svingindikasjoner, kjørefeltindikator, avstand til mål og ETA (estimert ankomsttid).

Du kan også få opp aktuell fart opp mot fartsgrensene der du er nå, du får beskjed om mulige korker forover og du får vite når du nærmer deg et kamera. Med aldre ord, full pakke, som i de dyreste premiumbilene.

Du leser info enten på en teip som klistres på innsiden av frontruten eller på en reflekslinse som er festet til selve dingsen. Den gir en automatisk kompensasjon for natt og dag, og det er selvfølgelig også en regulering av lysstyrken etter hvor sterkt utelyset er.

Talte informasjoner kan også hentes ut av smartfon-høyttalere eller gjennom en Bluetooth bilstereo, og all musikk som spilles blir dempet når budskapene skal frem.

HUDen måler 108 x 88 x 97 millimeter, den veier 277 gram og kommer med en USB-port der man kan lade opp smarttelefonen mens man kjører. I USA ser prisen ut til å bli godt under 1000 kroner.

Billigere enn en ny, og HUD-utstyrt, bil.

Powered by Labrador CMS