Norsk karosserihistorie
Wundebaum i surrealistisk kunst
Norsk karosserihistorie
Reisevognen er samlingens eldste, ca. 1830.
Norsk karosserihistorie
Norsk karosseri 033
Norsk karosserihistorie
Registreringspapiret for Cato Aalls Steyr, reg nr. H 1 i 1922.
Norsk karosserihistorie
Norges nydeligste empire-arkitektur
Norsk karosserihistorie
Men det originale skiltet har de tilbake på Ulefoss
Norsk karosserihistorie
Karjol var hestetidens monoposto. bare for en, og med et sete som kunne reguleres frem og tilbake for å oppnå perfekt balanse. Omtrent som å sette opphengningen på en lett racerbil.
Norsk karosserihistorie
Jaktvogn er en slags sportsligere utgave av en Victoria.
Norsk karosserihistorie
Foto av Steyr-bilen, på et helt annet museum og med et helt annet reg-nummer.
Norsk karosserihistorie
Denne Jaktvognene er bygget ved Carl Hefferhehls Vognfabrikk i Møllergt, Christiania, ca. 1900.
Norsk karosserihistorie
Denne kjøkkenvognen er bygget hos james Fife i København, ca. 1875.
Norsk karosserihistorie
Denne veien
Norsk karosserihistorie
Det er 100 år siden denne kurvsluffen ble bygget. Plass til seks, pluss mye bagasje bak.
Norsk karosserihistorie
Det står på informasjonen at denne 1915-modellen, en Victoria-modell, er bygget av O. Sørensen & Kløvstads Karosseriverksted Kongelig Hof-Vognfabrikant. I min bok er dette to forskjellige firmaer
Norsk karosserihistorie
Dette er en reisevogn, overdimensjonert og trukket av to hester. Denne har vært både i Stockholm (2 ukers reisetid) og Trondheim (10 dager en vei) på 1800-tallet.
Norsk karosserihistorie
Du finner Wunderbaum'en bak en mystisk dør.
Norsk karosserihistorie
Dette er kanskje ikke en klassisk Louis Vuitton, men slike reisegarderober er alltid imponerende.
Norsk karosserihistorie
En jakt- og kjøkkenvogn, stort sett brukt av tjenerskapet. Godsets lastebil.
Norsk karosserihistorie
En Phaeton ble gjerne kjørt av en kusk, med fnisende damer som utvekslet hemmeligheter ombord. Var det eieren som kjørte, het det at den ble gentlemanskjørt.
Norsk karosserihistorie
Et kombinert fothviler og picnic koffert, plassert foran baksetet og inneholdende alt fra kylling og roast beef til cognac.

Karosserihistorie på norsk

De av dere som er i Telemark i sommer kan få en god dose norsk karosserihistorie. Og litt ekstra i tillegg.

Publisert Sist oppdatert

Ulefoss hovedgård er et praktfullt eksempel på den arkitektur som dukket opp etter Napoleon, og som jommen fant sin vei til Norge også. Aall, het familien som holdt til her, og som fikk satt opp det nydelige hovedhuset for litt mer enn 200 år siden.

Det er masse spennende historie her, men la oss hoppe over det her (omvisning hver hele time) og konsentrere oss om vognsamlingen. Inne i et uthus, like i nærheten av kafeen, finner du en hyggelig samling gamle hestevogner. De fleste nydelig restaurert og i skikkelig stand.

Ikke så få av dem er bygget i Norge (og det vil da i praksis si Møllergata – der alle de store holdt til, de som etterpå bygget karosserier for biler, eller gikk over til å bli rene bilverksteder).

Og alle utstyrt med gode forklaringer som gjør at du etter en stund vet forskjell på en Victoria (oppkalt etter den engelske dronningen av samme navn som ble så begeistret over denne stilen) og en Phaeton.

Jeg sier ikke at det er viktig å vite forskjellen, bare at det er litt tilfredsstillende å se slike eksempler på et glimrende håndverk som dessverre er i ferd med å dø ut.

Men siden du allikevel er her, er det bare syv minutters biltur opp til Lunde, der du finner en av de gjenlevende norskbygde (i, nettopp, Lunde) Troll-bilene presentert i noe som ser ut som et gammelt butikk-lokale.

Ta deg også en tur rett over veien der en munter lokal kunstner som heter Knut M. Nesse blant annet presenterer en Wunderbaum, minst like surrealistisk som pipa til Magritte.

Fortsetter du litt lenger oppover elven, kommer du til Lunde Slusepark med årets Kanalkunstutstilling hvor du finner den samme Nesse, der han virkelig tar Wunderbaum-temaet helt ut.

Jeg mener, er man i nærheten av Porsgrunn / Skien, er det ikke mye fornuftig å ta seg til (bortsett fra å stikke innom Autostrada og se på alle de utrolige bilene de har der). Så la dette være et beskjedent forslag til en bra avstikker.

Powered by Labrador CMS