-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Karosserihistorie på norsk
De av dere som er i Telemark i sommer kan få en god dose norsk karosserihistorie. Og litt ekstra i tillegg.
Ulefoss hovedgård er et praktfullt eksempel på den arkitektur som dukket opp etter Napoleon, og som jommen fant sin vei til Norge også. Aall, het familien som holdt til her, og som fikk satt opp det nydelige hovedhuset for litt mer enn 200 år siden.
Det er masse spennende historie her, men la oss hoppe over det her (omvisning hver hele time) og konsentrere oss om vognsamlingen. Inne i et uthus, like i nærheten av kafeen, finner du en hyggelig samling gamle hestevogner. De fleste nydelig restaurert og i skikkelig stand.
Ikke så få av dem er bygget i Norge (og det vil da i praksis si Møllergata – der alle de store holdt til, de som etterpå bygget karosserier for biler, eller gikk over til å bli rene bilverksteder).
Og alle utstyrt med gode forklaringer som gjør at du etter en stund vet forskjell på en Victoria (oppkalt etter den engelske dronningen av samme navn som ble så begeistret over denne stilen) og en Phaeton.
Jeg sier ikke at det er viktig å vite forskjellen, bare at det er litt tilfredsstillende å se slike eksempler på et glimrende håndverk som dessverre er i ferd med å dø ut.
Men siden du allikevel er her, er det bare syv minutters biltur opp til Lunde, der du finner en av de gjenlevende norskbygde (i, nettopp, Lunde) Troll-bilene presentert i noe som ser ut som et gammelt butikk-lokale.
Ta deg også en tur rett over veien der en munter lokal kunstner som heter Knut M. Nesse blant annet presenterer en Wunderbaum, minst like surrealistisk som pipa til Magritte.
Fortsetter du litt lenger oppover elven, kommer du til Lunde Slusepark med årets Kanalkunstutstilling hvor du finner den samme Nesse, der han virkelig tar Wunderbaum-temaet helt ut.
Jeg mener, er man i nærheten av Porsgrunn / Skien, er det ikke mye fornuftig å ta seg til (bortsett fra å stikke innom Autostrada og se på alle de utrolige bilene de har der). Så la dette være et beskjedent forslag til en bra avstikker.