-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volkswagen vil kjøpe seg selv
VW har fått en ny sjef for aksjonær-relasjoner. Man kan vanskelig si at VW-aksjene har vært de mest aksjonær-vennlige. Denne ansettelsen skulle rette på det. Og en melding om at VW planlegger å kjøpe tilbake 10% av seg selv, skulle bringe enda mer glede til aksjonærene. Det har foreløpig ikke skjedd.

US-Ford har nettopp gjennomført en slik komplisert øvelse, de hadde 10 milliarder dollars i kontant-reserven de gjerne ville gi tilbake til aksjonærene. Problemet der var at de blandet opp tilbudet med nye aksjer som et alternativ, så Ford endte opp med ikke å bli kvitt mer enn 7,5 milliarder. Midt oppi Firestone-trøbbelet har Ford gått ut og sagt at de skal kjøpe tilbake for ytterligere 5 milliarder innen utgangen av neste år – hvilket i det minste har gjort et positivt inntrykk på finansverdenen.
Muligens er det noe lignende VW håpet å oppnå da de fredag begynte å kjøpe tilbake det de regner med vil bli 10 prosent av aksjekapitalen. Dette skulle koste dem ca. 1,3 milliarder dollars – men det kan godt hende de får seg selv billigere. Børsen reagerte med en total mangel på interesse. Det vil si, en forsiktig oppgang gjorde ikke mer enn å bevege verdien til 12 prosent under det den var ved inngangen til året.
Problemet er at ingen vet hva formålet med denne operasjonen er. Skal aksjene brukes for å bytte med, i et forsøk på å overta Scania? I så fall vil Volvo bli en stor aksje-eier i VW, er det attraktivt for dagens VW-eiere? Er Scania i det hele tatt interessant nå som VW må betale 330 SEK pr. aksje der, og svensk lov krever at de må kjøpe hele selskapet dersom de kommer over 40% eierskap?
At VW har god råd til å kjøpe tilbake store deler av seg selv er utvilsomt. De har en kontant-reserve på nesten 7 milliarder dollars. 1,5 av dem kom inn etter en kapital-økning for et års tid siden, som ingen heller forsto hensikten med. Pengene er da også bare blitt liggende.
Observatører peker på at dersom VW skal vinne litt investor tillit igjen skal de gjennomføre denne tilbakekjøp-planen slik meningen skal være: fordele cash til aksjonærene. Og ikke bruke aktiviteten som et misforstått forsøk på å dra opp en synkende aksjekurs.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no