-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sporty familiebiler i ny drakt
BMW har i natt avduket neste generasjon M3 og M4. Massive krefter i praktiske innpakninger. Og for første gang med mulighet for firehjulsdrift.
I første omgang kommer de praktiske muskelbilene i to karosseriformer og to effektklasser, som M3 Sedan og M4 Coupé. Bilene kommer på markedet våren 2021, men prisene er klare allerede nå.
For kjennere er M-modellene synonymt med kjøreglede, men uten at det går på bekostning av de praktiske egenskapene man trenger i hverdagen.
Første generasjon M3 kom på markedet i 1986, og i 2014 kom første generasjon M4 og overtok modellbetegnelsen for Coupé- og Cabriolet-modellene mens sedanen fortsatte som M3.
I mars 2021 kommer helt nye BMW M3 Sedan og M4 Coupé. Tradisjonen tro med plass til fem i M3 og fire i BMW M4. Begge med det BMW definerer som den perfekte balansen mellom særdeles sportslige ytelser og praktiske egenskaper.
– Dette er biler med en helt spesiell plass i hjertet til de med bensin i blodet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Som vanlig fra BMW M de siste årene blir også nye M3 Sedan og M4 Coupé tilbudt i to versjoner. Hjertet i begge versjonene er den samme turtallsvillige rekkesekseren man finner i BMW X3 M og BMW X4 M.
Standardversjonen byr på 480 hestekrefter og et dreiemoment på 550 Newtonmeter i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse. 0-100 km/t gjøres unna på 4,2 sekunder.
For de som ønsker mer pulver tilbys en Competition-versjon med 510 hk og 650 Nm i kombinasjon med en 8-trinns M Steptronic girkasse. Her gjøres sprintøvelsen unna på 3,9 sekunder.
Toppfarten er i begge begrenset til 250 km/t, men kan om ønskelig løftes til 290 km/t med M Driver’s Package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.
I kjent BMW-tradisjon sendes kreftene til bakhjulene, men fra sommeren 2021 vil Competition-modellene også tilbys med M xDrive – firehjulsdriftsystemet som kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet som firehjulsdrift gir.
M xDrive kan konfigureres ut ifra individuelle behov. Dermed kan puristene fortsatt nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften.
Nye M3 og M4 skiller seg fra sine søsken i 3- og 4-serien med særegne designdetaljer og egne linjer. Den stående nyregrillen fra BMW 4-serie – en meget omdiskutert detalj som i beste fall trenger tilvenning – er også å finne på M3 Sedan.
I tillegg har begge modellene store luftinntak i den markante støtfangeren mens panseret preges av både forhøyde og nedsenkede flater.
Taket er utformet i karbonforsterket plast (CFRP) for lavere tyngdepunkt og utstyrt med to finner som optimaliserer luftstrømmen sammen med hekkspoileren.
Hekken på begge bilene preges av markante linjer, en kraftig diffusor og de karakteristiske fire M eksosrørene som måler 100 mm i diameter hver. De brede og markante hjulbuene og spesielle speilhusene er andre ikoniske BMW M-detaljer.
Særegne M-detaljer går også igjen i interiøret. Ønsker man virkelig å maksimere M-følelsen, kan man velge de helt spesielle bøttesettene i karbon. Nærmere racing er det vanskelig å komme i en gateregistrert bil.
Til hverdags er det greit å notere seg at bagasjerommet i M3 Sedan byr på 480 liter, mens bagasjerommet i M4 Coupé rommer 440 liter. I tillegg kan man laste 75 kg på taket. Dette er tilsvarende data som i de ordinære modellene i 3- og 4-serien.
For de mer spesielle anledningene, som en dag med banekjøring, inneholder betjeningssystemet til M3 / M4 en rekke nye funksjoner som bidrar til å løfte kjøreopplevelsen ytterligere.
Et spesielt understell, et kraftig bremsesystem og en aktiv BMW M-differensial på bakakselen, er noen av de mekaniske løsningene som bidrar til den helt spesielle kjørefølelsen man kan oppleve i den nye generasjonen BMW M3 og BMW M4.
Priser og bestilling
De estimerte prisene* er som følger:
Modell | Estimert pris | BMW M3 Sedan | fra kr. 1.129.300 | BMW M3 Competition Sedan | fra kr. 1.162.900 | BMW M4 Coupé | fra kr. 1.183.200 | BMW M4 Competition Coupé | fra kr. 1.216.700 *De estimerte prisene er beregnet på gjeldende avgiftssystem og satser for 2020. Flere varianter på vei |