-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Første dedikerte M-SUV:
50-årsmarkering med muskel-SUV
BMW M markerer sitt 50-årsjubileum, og viktigste markering blir BMW XM – merkets første unike produkt siden M1. Men for Norge er den lite aktuell.
Elektrifisering er ikke bare viktig for å redusere utslipp – det er også nyttig for å skjerpe ytelser. Det har vi sett en rekke eksempler på de senere årene. Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid er ett eksempel.
Nå presenterer BMW M sin nye XM – deres kraftigste modell noensinne hvor nettopp denne oppskriften er benyttet. Bilen kombinerer V8 og elmotor til en samlet effekt på 653 hestekrefter og maks dreiemoment på 800 newtonmeter.
Den 4,4-liters bensinmotoren yter alene 489 hk mens elmotoren sper på med ytterligere 197. Dreiemomentet i V8-en er 650 Nm og elmotoren 280 Nm. Sistnevnte sørger for et kraftig skyv fra første omdreining.
Dermed sprinter den 2,7 tonn tunge SUV-en til hundre på 4,3 sekunder og videre til en toppfart på 250 km/t (270 km/t med M Driver-pakke).
Selv om XM har krefter i massevis, er den ikke helt på nivå med konseptet BMW viste for et snaut år siden med 750 hk / 1000 Nm.
Men slapp av – BMW avslører at det kommer en XM Label Red neste høst, og denne får som antydet 748 hk og 1000 Nm.
Batteripakken har en kapasitet på 29,5 kWt som skal gi en elektrisk rekkevidde på 82-88 kilometer. Maks ladefart er 7,4 kW.
Med en lengde på 511 cm, en bredde på 201 cm og en høyde på 176 cm er XM kortere og lavere enn storebror X7, men akselavstanden på 310 cm har de to til felles.
Firehjulsdriftssystemet er satt opp slik at det gir følelsen av å kjøre en bakhjulsdrevet bil, men ved behov kan kreftene fordeles trinnløst mellom akslene og hjulene individuelt.
BMW har vektlagt å gi bilen et mer aggressivt design enn de ordinære modellene, og de hevder å ha overført detaljer fra den originale M1.
BMW XM skal bygges sammen med de fleste andre X-modeller i Spartanburg, USA, og de viktigste markedene blir USA, Kina og Midtøsten. I USA får den en prislapp på 159.995 dollar mens den kommende Label Red skal koste $185.000.