-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW starter pre-produksjon
Nå er produksjonen av BMWs store SUV i gang i Spartanburg, USA. Men først om et år blir den klar for levering.
Fortsatt settes kamuflasjen på når de første såkalte pre-production eksemplarer ruller av samlebåndet ved anlegget i Sør-Carolina. Fabrikken er BMWs største og produserer allerede X-modellene med nummer fra 3 til 6, så X7 blir femte modell som bygges her.
Les også: Tidlig generasjonsskifte
Syvseteren skal dele samlebånd med X5 og X6, og opplæringen av staben er i full gang når disse første eksemplarene av X7 produseres.
De første eksemplarene overlates til spesialister som skal bruke dem til homologering, registrering og diverse tester i ekstreme omgivelser, som ørkenvarme i Death Valley og vinterkulde i Skandinavia.
BMW-anlegget i Spartanburg bygget i 2016 hele 411.000 SUV-er og er dermed BMW-gruppens største fabrikk. 70 prosent av bilene som bygges her eksporteres til 140 land i alle verdensdeler.
Ifølge det amerikanske handelsministeriet er fabrikken USAs største bileksportør, målt i verdi. Den totale kapasiteten er 450.000 biler, så fortsatt er det litt å gå på, men det varer neppe lenge når X7-produksjonen starter.
Fabrikken har 9000 medarbeidere – hvilket høres lite ut i forhold til produksjonen – men de utvider med 1000 nye jobber i perioden frem til 2021. Det lave antallet ansatte skyldes at BMW har investert tungt i automatisering og at "jobber" en mengde roboter her.
Hver dag ruller til sammen 1400 nye biler av samlebåndet, fordelt på X3, X4, X5 og X6, og om et år også X7.
BMW har investert totalt åtte milliarder dollar i anlegget siden oppstarten 8. september 1994. I den samme perioden har de produsert 3,9 millioner biler.