-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
BMW starter pre-produksjon
Nå er produksjonen av BMWs store SUV i gang i Spartanburg, USA. Men først om et år blir den klar for levering.
Fortsatt settes kamuflasjen på når de første såkalte pre-production eksemplarer ruller av samlebåndet ved anlegget i Sør-Carolina. Fabrikken er BMWs største og produserer allerede X-modellene med nummer fra 3 til 6, så X7 blir femte modell som bygges her.
Les også: Tidlig generasjonsskifte
Syvseteren skal dele samlebånd med X5 og X6, og opplæringen av staben er i full gang når disse første eksemplarene av X7 produseres.
De første eksemplarene overlates til spesialister som skal bruke dem til homologering, registrering og diverse tester i ekstreme omgivelser, som ørkenvarme i Death Valley og vinterkulde i Skandinavia.
BMW-anlegget i Spartanburg bygget i 2016 hele 411.000 SUV-er og er dermed BMW-gruppens største fabrikk. 70 prosent av bilene som bygges her eksporteres til 140 land i alle verdensdeler.
Ifølge det amerikanske handelsministeriet er fabrikken USAs største bileksportør, målt i verdi. Den totale kapasiteten er 450.000 biler, så fortsatt er det litt å gå på, men det varer neppe lenge når X7-produksjonen starter.
Fabrikken har 9000 medarbeidere – hvilket høres lite ut i forhold til produksjonen – men de utvider med 1000 nye jobber i perioden frem til 2021. Det lave antallet ansatte skyldes at BMW har investert tungt i automatisering og at "jobber" en mengde roboter her.
Hver dag ruller til sammen 1400 nye biler av samlebåndet, fordelt på X3, X4, X5 og X6, og om et år også X7.
BMW har investert totalt åtte milliarder dollar i anlegget siden oppstarten 8. september 1994. I den samme perioden har de produsert 3,9 millioner biler.