-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mini Cooper (R56)
Jo større motor – jo morsommere bil. Men det kan også bety flere problemer.
Først publisert i Bil 10-2018.
Historikk
Mini-navnet har naturligvis lang historikk, helt tilbake til en brilliant idé av konstruktøren Alec Issigonis. Men for å holde det enkelt, kan vi heller spore Mini-historikken tilbake til årtusenskiftet. For det er faktisk nesten tjue år siden den første BMW-baserte Mini-modellen kom.
Sent på året i 2000 dro BMW duken av nye Mini. Den hadde trekk fra den originale 50-talls-Minien, men hadde samtidig vokst i alle retninger. Ikke unaturlig for så vidt. Derimot beholdt BMW den opprinnelige Mini-ens forhjulsdrift – noe som slett ikke var åpenbart, basert på en del tidligere moderne Mini-konsepter.
Generasjon to av moderne Mini kom i 2006, og utseendemessig er den veldig lik forgjengeren. Den beholdt blant annet det særdeles upraktiske sentermonterte speedometeret, men heldigvis også de lekne kjøreegenskapene.
Kvalitet
Det er en ting Mini har til felles med Mercedes G-wagen, og det er noe man fort legger merke til bak rattet: Det er veldig mange flere insekt som treffer frontruta enn i andre biler. Grunn? Den er veldig bratt, så luftstrømmen tar ikke med seg insektene over ruta; de klasker rett i. Kanskje er dette grunnen til at Dekra nevner høyt antall tilfeller steinsprut for Mini også? Sprukne frontruter i hvert fall et «problem» med Mini.
Cooper S-modellene kan slite med registerkjedet. Hyppig oljeskift, og jevne påfyllinger (til maks-nivå) kan forhindre trøbbel. I 2010 kom en ny motor til Cooper S-modellen, kjent som N18. Denne går for å være langt mer pålitelig enn den tidligere N14-motoren. En annen kjent utfordring er bensinpumpa. Lite å gjøre annet enn å bytte når den ryker.
Andre problemer Mini-eiere melder om, er rasling i interiøret. Sjekk også lyktene for fukt – et kjent problem, ifølge Dekra.
Drivlinje/karosseri
Mini med minste motor heter Mini One. Den er beskjedent motorisert (95 hk), og jeg vil anbefale å finne en Cooper-modell i stedet. Stylingelementer løfter det visuelle, og med 120 hestekrefter er den 1065 kilo lette bilen ganske så artig. Cooper S med 175 hester (184 i den oppgraderte N18-utgaven) er en skikkelig lommerakett, mens en egen John Cooper Works er hysterisk morsom, men også veldig stiv.
Diesel-motorer er også tilgengelig som enten One D eller Cooper D – men bak rattet i Mini trives man best med bensinmotor under panseret.
En klassisk Mini er tredørs, men denne generasjonen Mini ga liv til en rekke andre karosseriformer. Den mest åpenbare er Mini Clubman – den stasjonsvognaktige doningen med selvmordsdør på passasjersiden for baksetene og to-delt bagasjedør bakerst.
Mini Countryman og senere Paceman dukket opp som crossover-alternativ, og for å komplettere det hele gikk Mini bananas med en Roadster-versjon og en Coupé-versjon – begge ekstra trange utgaver av en allerede liten bil. Vårt tips: Gjør det enkelt, og gå for en ordinær tredørs, eventuelt den vanlige kabriolet-versjonen.
Sikkerhet
***** (fem stjerner)
Mini ble testet av Euro NCAP i 2007, og gav den lille bilen fem stjerner. Voksne i forsetene satt trygt i en Mini, men knær og lår var utsatt i en frontkollisjon, kunne organisasjonen konkludere med. Faktisk var det i sidekollisjon Mini fremsto som best. Fotgjengersikkerheten var det ikke så viktig med – den scorer jevnt over blodrødt i NCAP-rapporten.
Odd Erik Skavold Lystad
+/-
+ Mye kjøreglede
+ Kompakte dimensjoner
+ Godt utvalg av motorer
- Trang i baksetene
- Trøbbel med Cooper S
- Steinsprut og insekt i frontruta
Tilbakeblikk
Bil 12/2006
De fleste må se to ganger for å oppdage at dette er en splitter ny bil. Fortsatt har den et hjul i hvert hjørne, et blidt ansikt og runde former. Mer metall og mindre glass er en grei oppskrift på økt sikkerhet og mindre støy.
Kvalitetsfølelsen er hevet mange hakk i interiøret. Borte er den billige plasten, nå er det kvalitet på nivå med det du forventer å finne i en tysk kvalitetsbil. Mini har ingen grunn til å skjemmes når den møter større familiemedlemmer fra Bayern.
Bruktbilutvalg
Det er i skrivende stund rundt 150 Mini-er av denne årgangen til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no (tredørs og kabriolet). Det er fullt mulig å finne en bil til rundt 50.000 – men da er det kanskje bedre å gå for en fin første-generasjon. Ved rundt 75.000 begynner de interessante eksemplarene å dukke opp.
Konkurrentene
Audi A1
+ Mer praktisk, mer moderne
- Fortsatt trang, lite sjarmerende
Fiat 500
+ Veldig søt, grisegøy Abarth
- Liten, ikke feilfri
Smart fortwo
+ Ekstremt kompakt, vekker oppsikt
- Rar girkasse, mange kompromisser