Toyota Corolla: God kvalitet - men det må du betale for

Toyota Corolla er mange bruktbilkjøperes drømmebil. Den har få feil, er lettkjørt, billig å reparere og er flere ganger kåret til “beste bruktbil”. Men det må du også betale for.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 3 - 2004.

Corolla er overpriset som bruktbil. Du må regne med å betale flere tusen mer for en Corolla enn for andre like store biler. “Alle vil ha brukt Corolla, og derfor er det selgers marked. Merkeforhandlere har venteliste på brukte Corolla – særlig til under 100.000 kroner.

Pass på
Generelt er det få feil på Corolla, men sjekk at bilen har tilfredsstillende batteri. Er bilen kjørt langt – sjekk også støtdempere og stabilisatorstag. På eldre biler (før 1993) var det ofte nødvendig å skifte eksosanlegget, men de senere årene har kvaliteten vært god.

Er registerremmen skiftet (ikke nødvendig på GTI-modellene) når de skal? Pass på at ikke tidligere eiere har slurvet. Det kan koste deg meget dyrt. Ta en titt på bremseklosser foran – de skal være frie for rust. Og de begynner vel ikke å bli nedslitt?

Rust
En av de svakeste tingene på eldre biler er rust. Der er ikke Corolla alene – men ta en titt i hjulbuer og sjekk bilen under godt lys. Er du i tvil, få en fagmann til å sjekke bilen. Det koster lite – og du sover bedre om natta.

Priser og tilbud
Pass på så du ikke betaler overpris. Corolla er utrolig populær som brukt – men det er alltid en grense for hvor mye du skal betale for en bil. Klart mest etterspurt er stasjonsvogner.

For 120.000 kroner skal du kunne få en årgang ‘96/97 – og for 100.000 kroner må du ned til en 95-årgang. Deretter faller prisene med 10 til 15.000 kroner for hvert årstrinn. Selv en bil fra 1990 har en listepris på 50.000 kroner. Merkeforhandlerne har de høyeste prisene og det største utvalget.

Hva Bil har skrevet
“Corollaen kan bli bedre på den dynamiske siden. Litt fastere støtdempere og litt mer kontant styring hadde jeg gjerne tatt med. Bortsett fra dette ga Corollaen et meget solid inntrykk, den fikk tross alt tøff behandling både på transportetappene og under dekktesten, og jeg blir imponert over motorer som tåler å kjøres på 6.200 o/min i femtegear i 15–20 minutter i slengen”. – Bil nr. 5, 1998

Tips og sjekkliste

Powered by Labrador CMS