C-HR er Toyotas livsstilbil. Fra neste år blir den så tøff. (Foto: Øivind Skar)

Toyota C-HR til Norge ved årsskiftet

Viktig i Europa – ikke i Norge

Hadde Norge vært som resten av Europa kunne kommende Toyota C-HR blitt en storselger. Nå begrenses lanseringen til et par motorvarianter.

Publisert Sist oppdatert

Toyota har nettopp vist neste generasjon kompaktstore C-HR, tøffere å se på, oppdatert interiør og teknologi samtidig som forbruket reduseres ytterligere. Ladehybrid blir den også, men fortsatt vil det være bensin på tanken i alle variantene.

Avgiftsutspillet fra regjeringen om fra 2024 å fjerne siste rest av incentiver til ladehybrider, gjør at Toyotas tredje mest kjøpte bil i Europa så langt i år, kan ende opp som en parentes i det norske Toyota-programmet når ny C-HR som firehjulsdreven hybrid slippes i Norge rett før jul og som forhjulsdrevet ladehybrid litt utpå vinteren neste år.

Frykter avgiftene

Informasjonssjef Espen Olsen skisserer to aktuelle utstyrsvarianter, Active Tech og GR Sport Premiere Edition. Den best utstyrte High Premiere Edition droppes.

– Siden prisene ikke er klare kan det komme endringer, sier Olsen.

Om myndighetene skrur nok en runde på avgiftskruen i høstens budsjett kan C-HR i verste fall ryke ut av det norske Toyota-programmet akkurat som neste generasjon Prius gjør det.

Ikke større

Med lengde på 4,36 meter falt ikke Toyota for fristelsen til å gjøre C-HR større, bare tøffere og mer lik konsepter du stort sett bare ser på utstillinger. Det betyr rikelig med plass foran, men form fanger funksjonen så bredskuldrede med lange bein vil slite i baksetet. Med stolene foran i nedre posisjon går det heller ikke an å stikke føttene under dem, og skal du ha med passasjerer i baksetet på skitur, må skiene opp på taket.

Om historikk legges til grunn er det ladehybriden med framhjulsdrift og 223 hk Toyota kan regne med størst interesse for

Med utgangspunkt i fellesplattform (GA-C) er hybriddrivlinjen den samme som i utfordrerne Corolla og Corolla Cross, det vil si 2,0-liter og 198 hk når begge elmotoren griper inn. Ladehybriden leverer 223 hk. Firehjulstrekkeren kommer først, ladehybriden sist. En litt mer puslete utgave med 1,8 liter og systemeffekt på 140 hk droppes.

Ingen terrengbil

Selv med SUV-design har det aldri streifet Toyota at C-HR med 4x4 skal utfordres i terrengliknende landskap. 41 hk på bakakselen er der først og fremst for hjelpe til opp den siste bakken til huset eller hytta før brøytebilen har vært der.

Et dypdykk i OVF-statistikk viser at av 14.600 nysolgte C-HR siden norsk lansering i 2017, var bare 520 utstyrt med firehjulsdrift og 4x4-varianten ble derfor tatt ut av det norske C-HR-programmet høsten 2020.

Mer kjøreglad

Om historikk legges til grunn er det ladehybriden med framhjulsdrift og 223 hk Toyota kan regne med størst interesse for. Men pris avgjør. 103 CO2-gram per km og ekstra vekt for batteri og elmotor drar opp avgiften.

Toyota gjør et betydelig nummer ut av hvordan de har redesignet chassiset og strammet opp responstiden i CVT-kassen for å gjøre bilen kjøreglad. Til det eksponeres bilen på Nordsløyfa, som om en C-HR-eier noen gang vil finne på å svinge innom denne, eller andre baner, for å teste bil og egne ferdigheter uten først å ha gjort betydelige endringer.

Presser ned forbruket

Redesignet av hybridteknologien innbefatter både lavere forbruk, redusert vekt og forbedret yteevne. Normalt starter ladehybrider med å bruke oppladet strøm før hybridfunksjonen kobles inn. Det gjør ikke nødvendigvis C-HR. Når reiseruten først er lagt inn og bilen har regnet ut vekten på fører og passasjerer, optimaliseres enerforbruket til hele reisen. Via geofencing kobles elektrisk drift i lavutslippssoner.

I ladehybriden oppgis el-rekkevidden til 66 km som inkluderer tre kjøreprogrammer og én pedals funksjon for mer komfortabel kjøring i urbane miljøer.

Med innfelte dørhåndtak, mykere materialer, større skjermer, bedre grafikk, mer intuitive menyer og headupdisplay mener Toyota at C-HR grenser mot premium bilopplevelse. Vel, dit er det nok en vei å gå selv med 1500 watt strømuttak i bagasjerommet, varme i rattet og virkelig gode seter i toppmodellen.

Klar for bildeling

Om myndighetene skrur nok en runde på avgiftskruen i høstens budsjett kan C-HR i verste fall ryke ut av det norske Toyota-programmet akkurat som neste generasjon Prius gjør det

Pluss for at Toyota fortsatt mener at manuell betjening av klimaanlegget fungerer mer trafikksikkert enn skjermbasert betjening. For øvrig kommer C-HR med digital nøkkel som gjør det enkelt å innpasse bilen i et bildelingssystem.

I miljøets tjeneste nevner jeg støtfangere laget av et forhåndsfarget materiale som forventes å spare hundrevis av tonn CO2 i produksjonsprosessen. Panoramatakets belegg holder varmen inne i bilen om vinteren, men hinder den å slippe inn om sommeren hvilket betyr at bilen ikke leveres med takgardin. Nye fem kilo spart.

Å senke innvendig støynivå for å bedre komforten står i hvert fall høyt på min liste. Jeg lover at vi utpå vinteren bør kunne fortelle deg om Toyota har lykkes med det.

Litt historikk

Da Toyota mot slutten av 2016 lanserte C-HR (Compact/Coupe High Rider) var det ikke minst for å bevise at Toyota også kunne gjøre spennende livsstilbiler. Toyota scoret riktignok også den gang høyt på få feil og god kundebehandling, men flere av merkets folkelige modeller framstod som lange gjesp.

Som kupeliknende SUV, og tilgjengelig med firehjulsdrift, representerte C-HR noe helt annet, utviklet i og for Europa som den var, og produsert vest i Tyrkia. Derfra kommer også kommend generasjon C-HR.

Toyota endrer seg ikke raskere enn kundene, så den hybride og ladehybride teknologien passer godt i et Europa hvor fossile drivlinjer fortsatt dominerer og kommer til å gjøre det i mange år til.

Oppsummert

Spennende Toyota for dem som for sikkerhets skyld synes det er greit med en skvett bensin på tanken.

Sjekk ut bildegalleriet nederst på siden.

Toyota C-HR

2,0 liter PHEV2,0 liter hybrid AWD2,0 liter hybrid1,8 liter hybrid
Pris fra:Ikke klartIkke klarIkke klarIkke klar
Motor:1 987 ccm, R4, bensin1 987 ccm, R4, bensin1 987 ccm, R4, bensin1 798 ccm, R4, bensin
Effekt/moment:152 hk/190 Nm152 hk/190 Nm152 hk/190 Nm98 hk/142 Nm
Elmotor foran:163 hk/208 Nm111 hk/206 Nm111 hk/206 Nm94 hk/185 Nm
Elmotor bak:Ingen41 hk/84 NmIngenIngen
Samlet effekt:223 hk/Nm ikke oppgitt198 hk/Nm ikke oppgitt198 hk/Nm ikke oppgitt140 hk/Nm ikke oppgitt
Drivlinje:CVT/forhjuksdriftCVT/firehjulsdriftCVT/forhjulsdriftCVT/forhjulsdrift
0-100 km/t:7,4 sek7,9 sek8,2 sek9,9 sek
Toppfart:180 km/t180 km/t180 km/t170 km/t
El-rekkevidde:66 kmIkkeIkkeIkke
Forbruk:0,09 l/mil0,51 - 0,53 l/mil0,48 - 0,50 l/mil0,48 - 0,50 l/mil
CO2/NOx:19 g/km112 g/km107 g/km103 g/km
Mål LxBxH:436/183/156 cm436/183/156 cm436/183/156 cm436/183/156 cm
Akselavstand:264 cm264 cm264 cm264 cm
Bagasjerom:Ikke oppgittIkke oppgittIkke oppgittIkke oppgitt
Egenvekt:Ikke oppgittIkke oppgittIkke oppgittIkke oppgitt
Tilhengervekt:Ikke oppgittIkke oppgittIkke oppgittIkke oppgitt
Tankvolum:43 liter43 liter43 liter43 liter
Garanti:5 år/200 000 km5 år/200 000 km5 år/200 000 km5 år/200 000 km
Miljøklasse:BEEE
Euro NCAP:Ikke testet ennåIkke testet ennåIkke testet ennåIkke testet ennå
Begrensede fabrikkoppgitte tall

Form begrenser funksjon. Sterkt hellende hekk stjeler plass i baksetet. (Foto: Øivind Skar)
Batterielektrisk drivlinje kunne gjort C-HR til en storselger i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Fortsatt konservativt, men et langt skritt fram fra forgjengeren. C-HR kan leveres med headupdisplay. (Foto: Øivind Skar)
Endelig kan rattet trekkes langt nok bakover. (Foto: Øivind Skar)
Forbedret materialvalg, men ikke akkurat premium. (Foto: Øivind Skar)
Flere kjøre- og EV-programmer å velge mellom. (Foto: Øivind Skar)
Takk og pris for knappbetjent klimaanlegg. (Foto: Øivind Skar)
Lav sittehøyde over gulvet og ingen skiluke. (Foto: Øivind Skar)
Lyslist som binder baklysene sammen. (Foto: Øivind Skar)
De tre setevalgene bilen leveres med. (Foto: Øivind Skar)
Mulig å ta ut inntil 1500 watt i bagasjerommet på ladehybriden. (Foto: Øivind Skar)
Firehjulstrekkeren. Batteripakken under baksetet. (Foto: Øivind Skar)
CVT som ikke gir like mye motorturtall som i forgjengeren. (Foto: Øivind Skar)
Batteripakken. (Foto: Øivind Skar)
C-HR blir nå også ladehybrid. (Foto: Øivind Skar)
Tøff modell – tøff bil. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS