-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Renderinger: Citroën C5 Aircross
Fra ladbar hybrid til helelektrisk
Citroën er i gang med å utvikle en ny generasjon C5 Aircross. Ny plattform innebærer at den også blir elektrisk.
Citroën skal posisjoneres som et rimeligere alternativ til Peugeot i Stellantis-konsernet, og det får vi trolig se når neste generasjon C5 Aircross kommer på markedet et års tid etter nye 3008.
Dagens C5 Aircross har vært på markedet siden 2018 og gikk i fjor gjennom en teknisk oppgradering, men en helt ny modell er kommet så langt i utviklingsfasen at den trolig kommer på markedet tidlig 2025.
Praktisk arkitektur
Da skal den over på den nye Stellantis STLA-plattformen som også danner grunnlag for nylig lanserte Peugeot 3008. Arkitekturen skal også legges under neste Opel Grandland og DS7, og flere modeller kan følge.
Som vi indikerer i disse illustrasjonene vil C5 Aircross hente designdetaljer fra Oli-konseptet selv om den langt fra blir like radikal som denne. Vi ser blant annet logoen i oval innpakning som muligens også kan bli opplyst.
Slankere LED-lykter både foran og bak, markante hjulbuer og solid plastbeskyttelse rundt skjermer og i bilens nedre regioner, samt skliplater, skal gi inntrykk av at dette er en tøffing.
Eventyrlysten
Hekken er høyere enn 3008s med skrånende tak for å fremstå mer robust og for å skille seg klart fra Citroëns nye C5 X, og dette kan gi fordeler med hensyn til bagasjeplass. Ellers vil den ikke avvike særlig fra 308 i format.
Den nye STLA-plattformen byr på etterlengtede muligheter for Citroëns mellomstore SUV som nå kan velge og vrake i ulike drivlinjer.
Elektrisk
Peugeot 3008 som er første modell på STLA tilbys med tre alternative elektriske drivlinjer – enmotors med 210 eller 230 hestekrefter samt tomotors med 320 hk. Videre kan kunden velge mellom batteripakker på 73 eller 98 kWt med rekkevidde på henholdsvis 525 og 700 kilometer.
Det er usikkert hvilke alternativer Citroën får tilgang til, muligens må de nøye seg med forhjulsdrift og minste batteripakke for å holde prisen lavest mulig.
Selv om elbilene er mest interessante hos oss, er det fortsatt stor etterspørsel etter fossile drivlinjer i de fleste markeder, så Citroën vil med all sannsynlighet tilby både milde og ladbare hybrider. Diesel er neppe aktuelt med stadig skjerpede utslippskrav.