Citroën C5 versus c5

En c5-konvolutt representerer i mange tilfeller utgifter. Fjernsynslisensen, regningen fra lysverket og ikke minst årsavgiften. Sistnevnte med hilsen Statens Innkrevingssentral. Den lille c6, derimot, er ofte mye hyggeligere.

Publisert Sist oppdatert

Citroën C5

Først publisert i Bil 5 - 2008.

En c6-konvolutt kan være parfymert og er stort sett håndskrevet. c5 i postkassen er stort sett bare elendighet, mens c6 er fra mor, kjæresten eller onkel i Amerika. En C6, derimot, er en super langturbil for spesielt interesserte.

Ingen sur "Citro(ë)n"

En C5 er derimot et mye hyggeligere bekjentskap enn den tradisjonelle c5. En bil med en kvalitetsfølelse langt over det man så langt har forbundet med en Citroën. Kjørefølelsen er kompakt og bilen virker
vesentlig bedre sammenskrudd enn tidligere modeller undertegnede har vært borte i fra denne franske produsenten.

På den heseblesende og intense presentasjonen, hvor PR-folkene fra Paris snakket både på innpust og utpust, kom det frem at det er lagt stor vekt på den opplevde kvaliteten. Blant annet kaklet den ene produktspesialisten noe rør om at det av alle ting er brukt silikon i en del av trykknappene for å gi den rette feelingen. Uansett: Knappene fungerer, de.

Luft og stål

C5 kan leveres i en rekke versjoner. Hele syv motoralternativer totalt, hvorav fem blir tatt til Norge. Det er mer enn nok. Minste motor er en oljebrenner på 110 hester og 1,6 liters volum.

Den var ikke tilgjengelig for prøvekjøring under presentasjonen i Portugal, men undertegnede våger påstanden at den sikkert har tilstrekkelig med effekt. Den noe større toliters dieselen med 138 gamper har i alle fall mer enn nok kraftoverskudd til at bilen blir riktig morsom på veien.

Citroën tilbyr bilen både med tradisjonell stålfjæring og med Citroëns hydrauliske fjæring. Gå for stålet. Det er billigere, oppleves som like komfortabelt, og er helt sikkert mye mer problemfritt.

Dette til tross for at Citroën garanterer at Hydractive III skal være fullstendig vedlikeholdsfritt de 200.000 første kilometerne. PR-folkene skryter selvsagt av at luftfjæring er bedre enn stål, men undertegnede er ikke i stand til å merke noen forskjell.

Skal du som kunde ha den minste – og mest fornuftige – motoren, er valget enkelt. Da er du henvist til tradisjonell stålfjæring, og godt er det.

Langturkomfort

Noe av det mest positive i C5 er den gode sittekomforten, det lave støynivået og den gode veifølelsen. Dette er en bil det er lett å føle seg hjemme i. Akkurat som storebror C6: En bil bygget for langturkjøring. Bilen er vesentlig større enn forgjengeren, og byr på tmerket komfort både for fører og passasjerer.

I likhet med lillebror C4 er det også fast rattnav i C5. Resultatet av dette er et førermiljø som er både oversiktlig og intuitivt lett å forstå. I så måte spiller silikonen i knappene absolutt ingen rolle.

Distinkt

Det er sikkert like mange meninger om designen på C5 som det er potensielle kunder. Uansett er det ingen tvil om at dette er en Citroën. Den såkalte "corporate identity" er vel ivaretatt.

I så måte har Citroën vært flinke de siste årene. Etter noen år med ganske anonymt utseende biler er det nå en helt klar designfilosofi som rår hos den franske bilprodusenten. Slektskapet med C6 er tydelig, og den buede bakruten er et designelement som går igjen i begge bilene. Tross dette fremstår naturlig nok C5 som en mer moderne bil enn C6.

Som tidligere nevnt er dette en stor bil, men linjeføringen gir et ganske kompakt inntrykk. Spesielt stasjonsvognen gir langt fra noen assosiasjoner av bybuss, til tross for voksne yttermål.

To modeller

I likhet med forgjengeren kommer også den nye C5 som sedan og stasjonsvogn. Det var kun sedanen som var tilgjengelig for prøvekjøring da bilen ble presentert for motorpressen. "Bare se, men ikke røre," var parolen for den utstilte stasjonsvognen. Eller Tourer, som det heter på Citroën-språket.

Forhåpentlig er det tilnærmet samme lave opplevde støynivå i stasjonsvognen som i sedanen. Begge modellene er uansett blant de beste i klassen med hensyn til plass, både for passasjerer og bagasje. Ifølge en konkurrentsammenlikning som ble lagt frem av de intense PR-folkene er C5 bare marginalt mindre, målt i noen fattige millimeter, enn klassen største bil, Ford Mondeo.

Konkurrentene

Den nye "konvoluttmodellen" skal konkurrere mot storselgere som Mondeo, Passat og Avensis. Den er neppe noe dårligere enn konkurrentene, men problemet er om forhandlerapparatet er solid nok til å gi Citroën C5 den oppmerksomhet bilen fortjener. Det er nå en gang slik i bilbransjen at et godt produkt alene ikke er nok til å gi et høyt salg.

Distribusjonskjeden, i form av gode forhandlere som er flinke til å følge opp kundene på verkstedet etter salget, er minst like viktig som en bra bil. Nå har Citroën trolig kommet med sin beste bil noensinne. Da er resten opp til forhandlerne.

CITROËN C5
Motor: 1,6 liters HDI diesel 110 hk,
240 Nm ved 1750 omdreininger.
LxBxH: 478 x 186 x 146 cm.
Akselavstand: 281 cm.
Egenvekt med fører: 1578 kg.
Bagasjerom: 439 liter.
Tankvolum: 71 liter.
Aks 0–100 km/t: 12,2 sek.
Toppfart: 191 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil.
CO2-utslipp: 149 g/km.
Pris: Ikke fastsatt.

Powered by Labrador CMS