-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Viktig i den globale kabalen
Her er Cadillacs neste elbil
Cadillac viste før helgen det som skal bli deres neste elbil og i format burde passe fint for Europa. Men foreløpig kommer ingen klare signaler om hva som skjer her i landet.
Optiq er det amerikanerne definerer som en «compact crossover», men med en lengde på 482 cm ville den få omfattende konkurranse i det norske markedet hvor definisjonen «mellomstor» er mer treffende.
Bilen er basert på GMs Ultimum EV plattform som byr på rask lading og mulighet for god rekkevidde, men foreløpig er det sparsomt med detaljer om nykommeren som skal på markedet i løpet av 2024.
Ytterligere to Cadillac elbiler skal lanseres neste år i tillegg til Lyriq som selges i utvalgte markeder i dag. Først ut er trolig en elektrisk Escalade IQ «full-size SUV» som de viste i august, så kommer Optiq som de foreløpig bare har vist disse to bildene av. Tekniske data kommer nærmere lanseringen.
Attraktivt format
Noen detaljer har imidlertid lekket ut via typegodkjenningsdokumenter fra Kina som forteller om en bilvekt på 2220 kg og en lengde på 482 cm – samme lengde som Chevrolet Equinox EV som vi også mener burde være interessant for vårt marked.
Batteristørrelse og rekkevidde er ikke kjent, men det er nevnt at bilen får én enkel elmotor og drift på bakhjulene og effekt på 200-240 hestekrefter for det kinesiske markedet. Det utelukker ikke at det også kan bli aktuelt med firehjulsdrift i andre markeder.
Optiq skal være viktig for Cadillacs globale ekspansjonsplaner siden den treffer godt i markeder utenfor Nord-Amerika. I tillegg til Kina er Cadillac representert i et par europeiske markeder, så vel som Australia og New Zealand med sine elbiler.