-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Citroën ë-C3 Aircross: Komfortabel familietransport til lavpris
Citroën har øvd på å lage billige biler hele livet. Det kommer godt med når elektrisk familiebil til virkelig lav pris, skal lages.
Glem de storslåtte et minutt. Ikke tenk på Traction Avant, DS, SM eller C6. Det Citroën egentlig har holdt på med, er billige biler alle skal ha råd til.
Det var hele ideen bak første modell i 1919. For ikke å snakke om 2CV. Men også mer nylig. Bare se hvordan de lagde C4 Cactus lett, genial – og billig.
Med krevende forhold i verden, knallharde EU-krav og eksploderende konkurranse fra Kina, er øvelsen antagelig viktigere enn noen gang. Dette kan dreie seg om overlevelse.
Akkurat dette hadde den nylig avgåtte Stellantis-sjefen Carlos Tavares bedre kontroll på enn andre Europeiske bilprodusenter: Å lansere nye, billige, elektriske biler - er essensielt.
Det startet allerede i fjor – med introduksjonen av Citroën ë-C3 – en elektrisk småbil fra bare 219 900 kroner. Vi har fått Opel Frontera, og nå denne – ë-C3 Aircross.
Alle tre, og kommende modeller fra Stellantis som Fiat Grande Panda, bygger på Smart Car Platform. Konstruert fra grunnen av med ett formål: Å kunne produsere bilene så rimelig som mulig.
Alle steiner er snudd
Da teppet ble dratt av ë-C3 høsten 2023, fortalte Pierre Leclercq, designsjef hos Citroën, at de hadde tatt betydelige hensyn til produksjonen av selve karosseriet, da disse bilene ble designet.
Eller sagt på en annen måte: Bilen du ser på bildene her, ser faktisk litt ut som dette, fordi det gjør det billigere å presse stålet og sammenføye delene.
Sparetaktikken gjør seg også gjeldende på papiret – og ved nærmere undersøkelse av ë-C3 Aircross.

Batteriet er LFP – en rimeligere teknologi også benyttet i Tesla Model 3 – uten kobolt. Og varmepumpe kan du glemme.
Innvendig kan du se det på detaljer som mangelen på tak-montert håndtak på høyre side. Eller instrumenteringen – som ikke er en skjerm, men et head-up display inne i selve dashbordet.
Målet synes ved første øyekast også oppnådd: Til Norge kommer kun den velutstyrte Max-utgaven – den har skikkelig stort baksete, bagasjerom på 460 liter, og prisen tipper vi lander rundt 270.000 kroner.
Dermed er spørsmålet hva du får, og hvordan den er.

Det du trenger – kanskje
Citroën har ingen ambisjoner om å imponere med utstyr, men i stedet å gi deg det du trenger. Det resulterer i selvsagte ting som varme i seter og ratt, en grei infotainmentskjerm og de viktigste førerassistent-systemene.
Imponerende nok har de ikke falt for fristelsen til å legge samtlige funksjoner til skjermen, slik at penger kan spares på produksjon av knapper. Det jukses ikke med vindusheiser-brytere som på Volvo EX30 eller Volkswagen ID.3, eller justeringen av sidespeilene som hos kineserne.
Ei heller med klimaanlegget eller rattknappene. Citroën har til og med tilført noen nye knapper – som er ekstra lette å like: Egen knapp til å deaktivere fartsgrensevarslingen, og egen knapp for samme beskjed til filholderen. Fantastisk.

Så tipper jeg du kan leve med at ë-C3 har noe så sjeldent som en vanlig nøkkel som må settes i tenningen og vris om.
Noen av sparetiltakene er dessuten ganske kule. Som det head-up-displayet inne i selve dashbordet. Hvorfor ikke. Annerledes, morsom designløsning, og funksjonelt.
Mindre bra er setene – i alle fall for noen. De har riktignok merkets etter hvert velkjente Advanced Comfort-tilnærming der lagene av stopping kommer i ulik tykkelse og hardhet. Men de er små – sitteputen er kort og ganske smal. Det skal ikke mye til før du savner lårstøtte, samtidig som det irriterer å sitte på sidestøttene i stedet for mellom dem.

Den største begrensningen er imidlertid rekkevidden. Batteriet er på 44 kWt brutto, som er veldig lite i en bil på 4,4 meter i dag – rekkevidden er oppgitt til drøye 30 mil. Hvordan det blir på vinteren – uten varmepumpe, gjenstår å se. Et større batteri skal komme senere.
Heldigvis kan det vi har her, som også gjør bilen så billig, lade med grei effekt: 100 kW fyller et lite batteri raskt. 26 minutter holder fra 10 til 80 prosent under gunstige forhold.
Familiebil
På den lyse siden, må vi snakke om plassen innvendig.
Denne bilen er nemlig så romslig, at hybrid-utgaven (som ikke selges i Norge), kommer som 7-seter. At ikke det var mulig å få til i elbilen er synd, men det sier ganske mye om hvor god plass det er til passasjerer og bagasje i vår 5-seter.
Bredden er selvsagt ikke den største, dette er jo en slags bybil som er strukket til kompaktklassens lengde. Bredden følger ikke med. Så tre barneseter, eller bare tre personer for den delen – får det trangt ved siden av hverandre i baksetet.

Men i lengderetning er plassen bak fantastisk, akkurat som det store bagasjerommet på 460 liter med fleksibelt gulv. Skiluke eller 40/20/40-deling hadde vært ønskelig, men det må gå en grense for hva vi kan kreve til denne prisen.
Store bakdører letter forresten tilgangen, men de store, sorte plast-profilene under dørene bygger ut og gjør det lett å skitne til buksebenene ved utstigning.
Citroën sier ë-C3 er SUV på utsiden og «lounge» innvendig. Begge deler er å strekke strikken, det vill kanskje vært mer korrekt å si crossover på utsiden og liten flerbruksbil på innsiden. Men poenget er selvsagt hva du får av plass for pengene.
Treg men god
Fort går det ikke. Den er riktignok lett til elbil å være, bare 1 504 kg. Likevel tar vekten kontrollen over kreftene og ikke motsatt.
Bare 113 hestekrefter er å finne, og det er når gasspedalen når helt ned til gulvet. Gjør den ikke det, har du redusert effekt som i de andre Stellantis-elbilene.
Resultatet er 0-100 km/t på 12,9 sekunder – omtrent som en bensinbil av samme type for noen år siden – med minste motoralternativ.

Nok til å holde følge med trafikken, men tregt når du skal kjøre forbi. Toppfarten på sin side, er så lav at den nesten ikke en gang kan beskrives som «av akademisk interesse i Norge» - slik vi har vært vant til i flere tiår.
Da er kjøreegenskapene og fjæringskomforten bedre nyheter.
Rattet setter strengt tatt standarden for hele kjøreopplevelsen: Det er ikke bare lite som i en Peugeot (også her ser du instrumentene over det), jeg føler det er designet som en slags blanding av ratt og styrehendel (ofte kalt yoke på utenlandsk).
De store flatene på hver side gjør det morsomt å holde i, og den lille størrelsen sørger for superenkel manøvrering i lave hastigheter, samtidig som det gir sportslig følelse langs svingete veier.

Og til tross for at førsteinntrykket fra kjøring på spansk asfalt er at de velkjente demperne med hydrauliske puter gir høy komfort, føles ë-C3 Aircross nesten litt sportslig når jeg presser den på svingete veier.
Som i andre Citroën-modeller, og egentlig de fleste andre nye biler, kan du se langt etter veifølelse i styringen, vektingen er også veldig lett. Men den er presis, og kvikk nok til at du enkelt og kontant kontrollerer bilen.
Karosseriet vil til slutt lene seg mer enn du ønsker, men det skjer senere her enn i storebroren ë-C4, og dessuten tipper jeg du uansett aldri kommer til å presse denne mini-familiebilen på den måten.
Støynivået er godkjent – igjen på spanske veier – uten å imponere.
Men når du legger til de vellykkede betejningsorganene, er totalopplevelsen fra førerplass mer enn god nok til å veie opp for manglende motoreffekt og bristen større førere vil kunne oppleve i sittekomforten. Igjen – sett opp mot prisen.
Alt dreier seg om pris
Det er ikke noe poeng i å se på Citroën ë-C3 Aircross uten å inkludere prisen som viktigste element. Sammenligner du med andre biler som har lignende plassforhold uten å gjøre det, kommer du ingen vei med denne bilen.
Om du i stedet tenker at familiens bil nummer to eller tre gjerne kan ha bedre plass enn BMW i3en du har nå, overgår Citroën ë-C3 forventningene med stor margin.
Unge familier uten behov for å kjøre langt, vil også kunne nyte godt av en helt ny, moderne og sikker hovedbil – til prisen av en brukt.
I likhet med godt voksne: Her kan du både hente barnebarn på skolen, og ta med et vennepar på tur. De få gangene du skal kjøre langt, har du kanskje tid til å lade litt oftere.
Og siden øvelse gjør mester, leveres den gode plassen til lite penger, i en bil med usedvanlig god komfort, høy brukervennlighet og stedvis morsom design.
Poengfordeling
Motor/drivverk | 4 |
Kjøreegenskaper | 6 |
Interiør | 7 |
Komfort | 8 |
Plass | 9 |
Bagasjerom | 9 |
Praktiske egenskaper | 8 |
Teknologi/Gadget | 5 |
Forbruk/rekkevidde | 4 |
Økonomi | 9 |
Sum (100) | 69 |
Tekniske data Citroën ë-C3 Aircross
Pris fra | Antatt 270 000 kroner | |
Motortype | Elektrisk x 1 FWD | |
HK | 113 | |
Nm | 124 | |
Sek. 0-100 km/t | 12,9 | |
Topphastighet km/t | 132 | |
Forbruk blandet kWt/mil | 1,72 – 1,84 | |
Egenvekt kg | 1 504 | |
Tilhengervekt kg | 350 | |
Bagasjerom liter | 460 – 1 600 | |
Lengde mm | 4 395 | |
Bredde mm | 1 850 | |
Høyde mm | 1 660 | |
Akselavstand mm | 2 670 | |
Bakkeklaring cm | 19,3 | |
Taklast kg | 80 | |
Ombordlader 11 kW 0-100% | 2 timer 51 minutter | |
Hurtiglading 100 kW 20-80% | 26 min | |
Batterikapasitet kWt | 44 brutto | |
Rekkevidde WLTP | 303 |