Modernisert Cayenne

Tiden er moden for en midtlivs-oppdatering av Porsche Cayenne. Det innebærer forfrisket design og ny teknikk.

Publisert

Tolv år er gått siden Porsche lanserte siden første SUV, og i 2010 kom dagens modell på markedet.

At Cayenne er viktig for Porsche gjenspeiles i salgstallene. Generasjon én ble levert i 276.000 eksemplarer i perioden 2002 til 2010, mens generasjon to i løpet av bare fire år allerede har passert 303.000. Nå får den nok tøff intern konkurranse av lillebror Macan.

Som sin forgjenger vil også «nye» Cayenne kommer i fem varianter – Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne Diesel, Cayenne S Diesel og – for første gang i Porsches historie – som ladbar hybrid med betegnelse Cayenne S E-Hybrid (forgjengeren var ikke plug-in / ladbar).

Cayenne S E-Hybrid blir sammen med Panamera S E-Hybrid og 918 Spyder Porsches tredje plug-in – så mange ladbare hybrider har vel ingen andre merker?

Oppfrisket
Alle de nye Cayenne-modellene har høyere ytelser og lavere forbruk enn dagens modeller. En flunkende ny motor er en 3,6-liters V6 biturbo som sitter i Cayenne S – ifølge Porsche utviklet egenhendig hos dem.

Kjennere vil legge merke til at bilen har fått en ny front med nye fangere, nytt panser og nye lykter, slik at den blir mer lik lillebror Macan. Bi-xenon hovedlys er standard i basis- og S-modellene, mens Cayenne Turbo har intelligente LED hovedlys (PDLS).

De tredimensjonale baklyktene er også nye, og sammen med skiltplaten og baklukehåndtaket er de mer integrert i bakluken. Enderørene på eksosanlegget er nye, og automatisk åpning av bakluken blir standard.

Mer effekt – lavere forbruk
En rekke detaljer gjør de nye Cayenne-modellene mer effektive enn forgjengerne.

Alle modeller får en «coasting»-funksjon som sparer drivstoff under uanstrengt cruising, forbedret stopp/start-system, og «termisk kontroll» som sørger for optimal temperatur for motoren under forskjellige klimaforhold.

Aktive «cooling flaps» benyttes for første gang i Cayenne-modellen (tilsvarende systemet vi kjenner fra BMW). De sitter bak det sentrale luftinntaket og åpnes og lukkes automatisk etter hva slags kjølebehov bilen har. Når de lukkes forbedres aerodynamikken og derigjennom forbruket.

Første plug-in i segmentet
Cayenne S E-Hybrid er ifølge Porsche første plug-in hybrid i premium SUV-segmentet (Mitsubishi Outlander leveres også som plug-in, men Porsche innlemmer ikke denne i premium-segmentet).

Modellen har en Li-ion batteripakke på 10,8 kWh som gir utslippsfri kjøring over en distanse på 18 til 36 kilometer, avhengig av kjørestil og topografi.

Effekten i elmotoren er mer enn doblet fra forgjengerens 47 hk (34 kW) til 95 hk (70 kW). Gjennomsnittlig forbruk etter EU-syklusen er oppgitt til 0,34 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 79 gram per kilometer. Forgjengeren hadde et utslipp på 193 gram, så her bør man spare masse avgift i Norge.

Den treliters kompressormatede motoren på 333 hk og elmotoren på 95 hk gir en samlet effekt på 416 hk ved 5500 omdreininger. Maks dreiemoment er 590 Newtonmeter i området mellom 1250 og 4000 omdreininger.

Dermed oppnår man ytelser som er en sportsbil verdig – null til hundre på 5,9 sekunder og toppfart på 243 km/t. Ved ren eldrift er toppfarten 125 km/t.

Downsizing
Et godt eksempel på begrepet «downsizing» er den nye 3,6-liters V6 bi-turbo motoren i Cayenne S som erstatter en 4,8-liters normalt pustende V8.

Nykommeren har et oppgitt snittforbruk på 0,95 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 223 g/km. Hos forgjengeren var tallene 1,05 liter og 245 gram.

V6-maskinen yter 420 hestekrefter ved 6000 omdreininger (+ 20 hk) og har et maks dreiemoment på 550 Newtonmeter i området 1350-4500 omdreininger. V8-motoren trengte 3500 omdreininger for å yte sine 500 Newtonmeter.

Aksen barberes med 0,4 sekunder, så 0-100 km/t kan foretas på 5,5 sekunder. 8-trinns Tiptronic S girkasse er standard i Cayenne S som har en toppfart på 259 km/t.

Cayenne Turbo har en 4,8-liters bi-turbo V8 under panseret. Den yter 520 hk (+ 20 hk) og har et maks dreiemoment på 750 Nm (+ 50 Nm) i området 2250-4000 omdreininger og kan skilte med 0-100 på 4,5 sekunder (- 0,2) og en toppfart på 279 km/t (+ 1).

Nye dieselutgaver
I Norge er det den nedtunede dieselutgaven med 211 hk som står for det største volumet, men siden denne kun selges i et par markeder, nevnes den ikke i Porsches pressemelding. Inntil vi hører noe annet tar vi for gitt at denne videreføres i «nye» Cayenne.

Slik den selges i resten av verden får Cayenne Diesel en 3,0-liters V6 med 262 hk (+ 17) og et dreiemoment på 580 Newtonmeter (+ 30) mellom 1750 og 2500 omdreininger.

Snittforbruk og CO2 er henholdsvis 0,66 liter (ned fra 0,72) og 173 gram (ned fra 189), null til hundre tar 7,3 sekunder (ned fra 7,8) og toppfarten er 221 km/t (opp fra 218).

Cayenne S Diesel har en 4,2-liters V8 som byr på 385 hk (+ 3) og 850 Nm (uendret), gjør 0-100 på 5,4 (- 0,3) og har en toppfart på 252 km/t (uendret). Snittforbruket er oppgitt til 0,8 (ned fra 0,83) liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 209 gram (ned fra 218) per kilometer.

Skal lyse opp i høstmørket
De nye Cayenne-modellene kommer på markedet i oktober, og i Tyskland får Cayenne S E-Hybrid en pris på 82.087 euro, som er €1000 lavere enn prisen på dagens Cayenne S Hybrid.

Det skal bli interessant å se hvordan det norske avgiftssystemet slår ut for denne som i Tyskland koster det samme som en S Diesel. Her bør den bli vesentlig billigere.

Takket være «synergieffekten», ifølge Porsche, senker de med umiddelbar virkning prisen på Panamera S E-Hybrid med hele 6000 euro. Det bør gi et bra utslag også i den norske prisen som i dag er kr 1.331.000.

PS!
Prisene er foreløpig ikke fastlagt, men Christian Stenbo hos den norske Porsche-importøren, AutoZentrum Sport, antyder priser fra 959.000 kroner for en Cayenne Diesel med 211 hk til kr 2.121.000 for Cayenne Turbo.

Powered by Labrador CMS