-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Har tenkt på det meste
Ceed SW er Kias mest praktiske fossilstasjonsvogn, som etter at den fikk stikkontakt ble mindre fossil, men ikke billigere.
Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020.
Kias ganske omfattende fossile modellprogram har de siste årene havnet i skyggen av deres få elektriske modeller. Særlig storselgeren Soul bidrar til at mange nå oppfatter Kia som et rent elbilmerke.
Men det er ikke tilfelle.
Kia har tenkt på det meste for deg da de utviklet Ceed stasjonsvogn. Til i utgangspunktet å være definert å være kompaktbil, er den med lengde på drøyt 4,6 meter mer enn stor nok til å dekke de fleste familiebehov. Så får det være at konkurrentene, med Skoda Octavia som den toneangivende i Norge, har tenkt akkurat de samme tanker.
VINNER
Skodaen er også blitt ladbar etter siste generasjonsskifte, men den tilbys også med dieselmotor i kombinasjon med firehjulsdrift og automat. Blant kunder som skygger unna SUV-er, har Skoda-løsningen så langt vist seg å være uslåelig.
Mens Skoda leverte ut nær 4900 stasjonsvogner av Octavia i årets åtte første måneder, måtte eksempelvis Kia nøye seg med 78 stasjonsvogner (og like mange kombivarianter). Så Kia har virkelig en jobb å gjøre for å få fram fossilbilene.
Men noen går mot strømmen og synes det er kult med bil ingen andre i gata har. Sånn sett dekker Kia Ceed behovet for dem som etterspør problemfritt bilhold, i hvert fall de første sju årene, som nybilgarantien dekker. Garantien er, etter min mening, Kias største fordel.
Så er det jo greit at pakken til 421.000 kroner inneholder varme i rattet og tretrinns kjøling i forsetene, varme i baksetet og bakseterygger som felles ned 40/20/40 slik at skiposene får plass inne i bilen, selv med fire voksne på plass.
STOR BAK
Tre kroker til å henge bæreposene på i bagasjerommet, slås bare av Skoda, batteriet sitter lett tilgjengelig bak, og det er godt med plass til ladekabler og annet som gjerne ligger løst i bilen under bagasjeromsgulvet.
Bakluka åpnes elektrisk til et 108 cm dypt bagasjerom, som med ryggene bak lagt ned forlenges til 180 cm. Men husk at batteripakken på 8,9 kWt tar plass og sluker 188 liter av bagasjerommet, både med baksete i bruk og når ryggene legges ned (fra 625 til 437 og fra 1694 til 1506 liter).
I en såpass stor bil forventes det å sitte bra i baksetet med god plass til beina og uten å skalle hodet i taket. Fordi Kia har tenkt på så mye for å gjøre den ladehybride stasjonsvognen praktisk, stusser jeg over at føttene ikke kan stikkes under forsetene når setene står i nedre posisjon. Konkurrenter har løst dette elegant. Dessuten grenser det til gjerrighet å ikke ha USB-uttak lett tilgjengelig i baksetet.
KOMFORT
141 hk i samlet effekt gjør ikke 1533 kg tunge Ceed til noen racer, selv med sportknappen trykket inn. Men det er den heller ikke konstruert for å være. Her gjelder først og fremst mest mulig komfort, så akselerasjon til 100 km/t etterspørres neppe av kundene (tar 10,8 sekunder).
Ikke alle ladehybrider trekker tilhenger, eller bare en svært lett henger. Testbilen trekker 1300 kg, bare 110 kg mindre enn fossilutgaven.
47 km elektrisk rekkevidde holder for mange, og er nok til å frita Ceed SW PHEV for engangsavgift. Like fullt tar Kia nær 50.000 kroner mer for ladehybriden, sammenliknet med utgaven med 140 hk bensinmotor og automatgir (Active utstyrspakke). For sistnevnte, svares 71.800 kroner i engangsavgift. Forskjellen sier det meste om hvor mye ladehybrid teknologi drar opp bilprisen.
VI MENER
Herlig at Kia har tenkt på så mange praktiske løsninger i Kia Ceed PHEV.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 1580 ccm, R4, turbo |
Effekt/moment: | 105 hk - 147 Nm |
Elmotor 1: | 60,5 hk - 265 Nm |
Samlet effekt: | 141 hk - 265 Nm |
Drivlinje: | 6A, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 10,8 sek |
Toppfart: | 195 km/t |
Batteri: | 8,9 kWt |
El-rekkevidde: | 47 km |
Bensinforbruk: | 0,15 l/mil |
CO2/NOx: | 33 g/km - 6,7 mg/km |
Mål LxBxH: | 461/180/147 cm |
Akselavstand: | 265 cm |
Bakkeklaring: | 14,0 cm |
Bagasjerom: | 437 - 1506 kg |
Egenvekt: | 1533 kg |
Tilhengervekt: | 1300 kg |
Euro NCAP | 5 stjerner (2019) |
Pris fra: | Kr. 344 900 |
Pris testbil: | Kr. 420 890 |
Garanti: | 7 år/150 000 km |
Miljøklasse: | B |