Vinfast VF Wild Concept på CES 2024

Fra Vietnam til Las Vegas

Vinfast utvider før de er skikkelig i gang

Det var kanskje ikke Vinfast vi først hadde ventet med nye modeller på CES-utstillingen. Men der var de – med en liten og en pickup.

Vinfast, litt over fem år gammel vietnamesisk bilprodusent med – mildt sagt – en ganske humpete historie så langt, dukket jommen opp på CES i Las Vegas med to nye biler.

Kanskje de kan forsvare det. Tidligere het utstillinger Consumer Electronics Show – men i dag kan du glemme at initialene betyr noe som helst, utstillingen heter bare ganske enkelt CES nå. Det passer derfor mye bedre for Vinfast som verken er sterk på elektronikken eller er særlig husholdningsorientert.

Ikke en gang hjemme i Vietnam, later det til.

Tøff start

De sa litt før jul at de hadde blitt kvitt litt over 10.000 biler i Q3 og at de tok sikte på 50.000 i hele 2023, på tross av at de første ni månedene ikke hadde gitt dem større volum enn 21.000 biler. Fordeling på hjemme og eksport finnes ikke – på tross av at de forsøker å selge i USA der bilene ble møtt med en av de unisont giftigere testrapportene jeg har sett.

– Vi ser nå en økning av salget i USA, sier den siste uklare meldingen om akkurat det.

Fabrikken eies av Pham Nhat Vuong, Vietnams rikeste mann, som så vidt jeg vet også er CEO der for tiden. Men i den etasjen har det også vært noen utskiftinger siden starten, samtidig som det har vært litt spenstig lek med aksjene.

Kursras

99 prosent av aksjekapitalen eies av Vuong, så der finner man forklaringen på at kursen en periode var så høy at denne start-up bedriften var verdt mer enn Volkswagen og GM til sammen.

I dag er kursen $10,-, ned fra $80,- i august.

Legg til at etter litt snakk om å bygge fabrikk i USA, er det nå planer om produksjon i Indonesia, og ambisiøse planer om å investere to milliarder dollar i Tamil Nadu – sør i India.

På hjemmemarkedet har merket for lengst opphørt med å fortelle om salgstall, men det er klart at de er svært avhengige av salg til GSM – et lokalt taxi-selskap som kontrolleres av Vingroup – som også Vinfast hører til.

Med denne bakgrunnen fikk vel ikke Vinfast maks oppmerksomhet i Las Vegas. Og de som har fulgt med i timen oppdaget en liten merkverdighet her også.

Designerskifte

Da jeg møtte de første bilene deres i Paris, 2018, ble det presisert at karosserigrunnlaget kom fra Pininfarina, mens den nyansatte designsjefen – ex-GM, Dave Lyon – hadde det endelige ansvaret.

Nå var det verken snakk om Pininfarina eller Lyon. De nye bilene var tegnet av Torino Design som bl.a. har tegnet polske Izera. Det pleier som regel å bety uro når man skifter designhjelp på denne måten.

Men tilbake til dagens tekst: Siden Vinfast kjapt hoppet av innkjøpt BMW-teknologi i 2021, og gikk rett over på batterielektrisk, gjetter du kanskje at de to nye er elektriske.

Pickupen er Vinfasts første forsøk på nyttebil, og i bakgrunnen ser vi konturene av Gomitiv, et design- og konstruksjonsselskap fra Australia. Det er blitt mye Australia hos Vinfast i det siste etter at de begynte å ansette tidligere Holden-ingeniører, og det sier seg selv at ingen australier vil jobbe med bil uten å tenke på nasjonens rike Ute-tradisjoner.

(saken fortsetter)

Vinfast VF Wild
Vinfast VF Wild
Vinfast VF Wild
Vinfast VF Wild
Vinfast VF3 på CES 2024
Vinfast VF3 på CES 2024
Vinfast VF Wild
Vinfast VF Wild
Vinfast VF Wild
Vinfast på CES 2024
Vinfast VF3 på CES 2024
Vinfast på CES 2024

Superhelt-vibber

Riktignok er VF Wild, som den heter, ikke altfor stor i dimensjonene – men 5,2 meter er jo ganske voksent. Og en skikkelig kabin med to seterader og dører uten B-stolper gir også inntrykk av at plass er viktig.

Baksetet legger seg ned automatisk når du ikke trenger det, og planet er ganske fleksibelt – det kan forlenges fra 1,6 meter til 2,6 med baksetet nede.

Jeg kan bare beklage det, men til pressemeldingen hører det at karosseriet har en «Fluid Dynamisk» estetikk som er unik for VF Wild konseptet, og som er inspirert av de bølgende bevegelsene til en superhelt sin kappe som flagrer i vinden!

Derimot ikke noe om drivlinjen.

Mini-SUV

Den andre bilen heter VF 3, og dermed skjønner du at den er mindre enn de eksisterende modellene VF 8 eller 9, eller VF 32 eller 33 eller hva de heter.

Denne her skal i hvert fall møte kravene til smart, bærekraftig urban mobilitet – for alle!

Kall den gjerne en mini-SUV, den måler 390 x 168 x 162 cm, og har et bagasjevolum på 500 liter. 16 tommers hjul og noe som ser ut som ganske god høyde på undersiden.

Men ikke noe om drivlinjen her heller (bortsett fra rekkevidde på 200 km!) derimot: 10 tommers skjerm med både Android Auto og Apple Carplay.

La meg si det slik: Jeg holder ikke pusten mens jeg spent venter på Vinfast sitt inntog på det norske markedet, men jeg ser frem til å forstå litt mer av hva som egentlig skjer med denne bilprodusenten.

Powered by Labrador CMS