-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Spennende Chevy fra Korea
De som stikker innom bilutstillingen i Seoul som åpner i dag, kan ta del i en av Chevrolets fremtidsdrømmer.
Mi-ray Roadster Concept er som navnet antyder en liten toseters fremtidsdrøm skapt av GMs designteam i Korea. Toppsjefen for GM i Korea, Mike Arcamone, avslører at Mi-ray er koreansk for ”fremtid”.
Ifølge Chevrolet er konseptet en kombinasjon av fortid og fremtid. Den skal være inspirert av små, åpne modeller som Monza SS fra 1963 og Corvair Super Spyder fra 1962, samt tidlige utgaver av Corvette. I tillegg er designen inspirert av moderne jagerfly.
Lettvekter
Bilen er utformet i karbonfiber og karbonforsterket plast (CFRP) og de to saksedørene åpnes ut og opp som på en del klassiske sportsbiler.
Interiøret er også påvirket av sportsbiler og jagerfly. Her finner vi børstet aluminium, ekte skinn, hvitt stoff og ”flytende” metalloverflater. Fører og passasjer sitter trygt omgitt av en kokong i karbonfiber som gir en lett og solid konstruksjon.
Føreren henter all nødvendig informasjon fra bakgrunnsprojiserte skjermer på dashbordet. Her finner du ingen utvendige speilhus, den oppgaven besørges av små videokameraer. I bytrafikk jobber et kamera sammen med GPS-systemet for å gi ”live” informasjon.
Hybrid
Mi-ray har en fremtidsrettet drivlinje. Forhjulene drives av hver sin elektriske motor, hver på 15 kW, for rask akselerasjon uten direkte utslipp i urbane strøk. Motorene får sin energi fra et 1,6 kWh Li-ion-batteri som lades ved retardasjon.
I tillegg har Mi-ray en midtmontert 1,5-liters turbo bensinmotor som driver bakhjulene. Sjåføren kan velge om han ønsker å kombinere de to motorene for maksimal effekt, eller han kan bare bruke den ene for å velge mellom for- og bakhjulsdrift.
Kreftene fordeles via en DCT (dobbel clutch) girkasse, og Mi-ray er utstyrt med start/stopp for å holde forbruket lavest mulig.
Bilen måler 399 x 187 x 110 centimeter over en akselavstand på 238 cm. Hjulutrustningen er 245/35-20 foran og 295/30-21 bak. Chevrolet antyder et forbruk på godt under halvliteren.