Kræsj i EuroNCAP

Chrysler Voyager slaktes i en ny kollisjonstest fra EuroNCAP. – Testen har ingen relevans for bilene som selges i Norge, hevder Chrysler Norge. Også Chevrolet, VW og Volvo er testet.

Publisert Sist oppdatert

Det bygger opp til full strid mellom EuroNCAP og DaimlerChrysler. Striden står om Voyager og en kollisjonstest EuroNCAP offentliggjør i dag.

I Detroit er ledelsen i Chrysler i harnisk over testen og den norske importøren av Chrysler hevder at testen ikke gjelder biler som selges i Norge.

EuroNCAP har kollisjonstestet Chrysler Voyager. Resultatene er noe av det dårligste i EuroNCAPs historie. Bilen får to stjerner for sikkerhet for de i forsetene og ingen for sin sikkerhet for fotgjengere.

Chrysler er sterkt uenig i kollisjonstesten og mener den ikke sier noe om de bilene som selges i Norge – og resten av Europa.

- EuroNCAP har testet en Voyager fra det britiske markedet, sier informasjonssjef Henning Larsen i Chrysler-Jeep Norge. Bilen har dermed høyreratt og et annet sikkerhetsnivå enn de bilene som selges på de fleste andre markeder inkludert i Norge.

- I England selges Voyager uten knebeskyttere som er standard på bilene vi selger i Norge. Vi vet at slike beskyttere er meget viktige når det gjelder skade ved frontkollisjon. Voyager har tverrstilt motor og motorblokken sitter på høyre side.

- Når rattet også er på høyre side, viser alle undersøkelser at inntregningen ved frontkollisjon blir større enn om rattet sitter på venstre side.

- EuroNCAP skal ha testet biler med høyre- og venstreratt, men har bare valgt å offentliggjøre resultatene fra bilene med høyreratt. Vi vet ikke hvorfor. Bilene med venstreratt skal ha fått 4 stjerner.

- De tester Chrysler selv har foretatt viser ingen svakheter ved kollisjon, men fabrikken og EuroNCAP gjennomfører forskjellige tester, sier Larsen. Også i rapporter fra Folksam i Sverige kommer Voyager godt ut

Også Volvo, VW og Chevrolet

EuroNCAP offentliggjør også i dag resultatene for andre biler. Dette er resultatene:

Ofte strid om modeller

EuroNCAP velger selv bilene de tester. Bilene kjøpes og det er ofte de nasjoner og organisasjoner som bidrar med mest penger – som også bestemmer hvilke biler som skal testes og hvor bilene skal innkjøpes. Da blir det gjerne diskusjon om spesifikasjoner og sikkerhetsnivå på bilene.

Dette har rammet en rekke produsenter og norske importører. Da EuroNCAP for flere år siden skulle kollisjonstest en Suzuki, kjøpte de biler i Hellas. Der ble Suzuki solgt med forhjulstrekk – mens de fleste andre land solgte bare biler med firehjulstrekk. De biler man fikk fra Hellas var ribbet for alt utstyr og var en ”super-super-billigversjon”.

Bilen ble slaktet i EuroNCAP – og den norske Suzuki-importøren måtte ut å forklare sammenhengen. Problemet er at resultatene fra EuroNCAP ligger ute i flere år, og gamle resultater trekkes gjerne fram hver gang nye biler testes.

Mitsubishi opplevde også at biler som ble testet hadde et helt annet sikkerhetsnivå enn de som ble solgt i Norge.

Se resultatene på www.euroncap.com

Modell

Sikkehet for voksne
i forsetene

Sikkehet for barn
i baksetet

Sikkerhet for fotgjengere

Chevrolet Captiva

4

3

2

Chrysler Voyager

2

4

0

VW Eos

4

4

2

Volvo C30

5

4

1

Powered by Labrador CMS