-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny fellesmotor til 207 og Mini
Samarbeidet mellom BMW Gruppen og PSA Peugeot Citroën har resultert i en ny 1,4 liters bensinmotor. Den er utviklet fra den eksisterende 1,6 liters motoren som allerede er introdusert til Mini Cooper og Cooper S samt Peugeot 207.
Den nye motoren yter 70 kW (95 hk) ved 6000 omdreininger/min. Maksimalt dreiemoment varierer fra 136 Nm til 140 Nm avhengig av anvendelse.
For å optimalisere ytelser og samtidig redusere drivstofforbruk, har motoren de samme nyutviklede teknologiene som på 1,6-literen: variabel åpningstid og –løft av innsug og eksosventiler. Den nye motoren har samme boring, men redusert slaglengde.
Samarbeidet mellom de to gruppene ble offentliggjort i München i desember 2004. Fellesutviklingen av motorene fant sted i BMW Gruppens forskningssenter i München, med ingeniører fra begge grupper og deling av forsknings- og utviklingskostnadene.
Motorene skal ha betydelig lavere drivstofforbruk i forhold til tidligere bensinmotorer, samt by på høyere grad av kjøreglede for sluttkunden.
Ved full kapasitet vil produksjon av denne motorfamilien (1,4 og 1,6) nå en million enheter per år. Maskineringen av alle komponentene skjer for begge gruppene ved PSA Peugeot Citroëns fabrikk i Douvrin i Nord-Frankrike, hvor også monteringen for PSA-gruppen skjer.
BMW monterer sine motorer på gruppens Hams Hall-fabrikk i England. Produksjonen er fordelt 40 prosent for 1,4 l og 40 for 1,6 l motorene, mens 1,6 l motoren med høytrykksturbo står for 20 prosent av volumet.