Citroën Saxo 1.4 SX

Saxo er på mange måter en annerledes Citroën. Nå er det ikke noe nytt at Citroën lager biler som skiller seg ut, men det spesielle med Saxo er nettopp det at den ikke er så spesiell som mange kanskje ville forvente av en Citroën.

Publisert

Først publisert i BIL 10 - 1996.

Det er liten tvil om at nykommer Saxo har mer til felles med andre biler fra PSA-gruppen — det vil si Peugeot 106 — enn noen annen Citroën på dagens marked. En utstrakt bruk av felles komponenter og deling av utviklingskostnadene, gjør at bilen blir billigere for kunden samtidig med at Citroën kan regne med å tjene mer penger på bilen.

Citroën har lagt spesiell vekt på støydemping. Ressonansstøyen er dempet ved å bruke stivere materialer i oppbyggingen av kupeen. Modellene med 1,4- og 1,6-litersmotor har fått spesielle motoroppheng. Hjulopphenget består av triangelarmer, spiralfjærer, kregningsstabilisator og støtdempere foran. Bakhjulsopphenget består av en bakaksel med integrert kregningsstabilisator og torsjonsvirkning og nær horisontalt monterte støtdempere og spiralfjærer. Bakhjulene har separat monterte torsjonsstag. Bakhjulsopphenget fungerer slik uavhengig. Saxo leveres med tre motorer. 1,1- og 1,3-literen har tidligere stått i AX og Peugeot 106, men 1,6-literen er ny for Saxo. Den er tidligere brukt i både Peugeot 106 og 306 og vil bare leveres i kombinasjon med automatgear.

1,1-literen leveres kun som 1.1 X og med en utstyrspakke som inneholder to kollisjonsputer, regulerbare hodestøtter foran og bak, sikkerhetsbelter med beltestrammere, høytsittende bremselys, servostyring, nedfellbart og delbart baksete, oppvarmbare seter foran. Modellene 1.4 SX og 1.6 SX Aut. får i tillegg ABS-bremser, startsperre med kode, sentrallås og elektriske vindusheiser foran.

Hyggelig møte
Vår prøvekjøring var et relativt hyggelig møte med Saxo. Komforten er rimelig god. Det spesielle bakhjulsopphenget takler de fleste ujevnheter på en grei måte, og det konvensjonelle forhjulsopphenget gir forutsigbare kjøreegenskaper. Citroën har lyktes rimelig godt med støydempingen. Det er først på grovt asfaltdekke at hjulstøyen slår kraftig igjennom. Vår Saxo 1.4 SX hadde også ABS-bremser på alle fire hjul. Citroën har lykkes med å få ABS-bremsene til å fungere godt på trommelbremsene bak også.

Sporsikker
Under oppbremsing er bilen rimelig retningsstabil og bakhjulsopphenget er sporsikkert også under aktiv kjøring på svingete veier. Dessverre skjemmes det gode inntrykket av styringen. Saxo er lett på rattet, kanskje litt for lett. Den er heller ikke særlig presis, spesielt ikke rundt rattets midtstilling.

Saxos kupè er lys og trivelig. Nye setetrekk og nye materialer i dashbordet gir et hyggelig inntrykk. Setene er relativt myke, men sidestøtten er god. Vi savner litt bedre korsryggstøtte og sitteputen kunne vært litt lenger. Baksetepassasjerene har rimelig god plass, i alle fall så lenge det ikke er flere0, enn to.

Kombiner det hele med en rimelig arbeidsvillig 1,4-liter, og fasit er klar; Saxo er en anonym Citroën, mindre særfransk enn noen andre modeller fra fabrikanten, men den har kvaliteter som gjør den svært konkurransedyktig, ikke minst pris i forhold til utstyrsnivå og størrelse.

CITROËN SAXO 1.4I SX 3-DØRS:
Motor: Firesylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel, to ventiler pr sylinder. 1360 ccm. 55 kW (75hk) v/5500 o/min. 111 Nm v/3400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 165/70TR13.
Mål: Lengde: 371,8 cm. Bredde: 159,5 cm. Høyde: 137,9 cm. Akselavstand: 238,5 cm. Sporvidde f/b: 138,1/130,1 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører 915 kg. Tillatt totalvekt: 1320 kg.
Volum:
Bagasjevolum: 280 l (VDA).
Aks 0-100: 12,9 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk 90 km/t: 0,50 l/mil
Forbruk: 0,79 l/mil
Pris: 139.900

Powered by Labrador CMS