Citroën Saxo VTS

Kvikke detaljer skiller VTS-utgaven fra en vanlig Saxo, men 1,4-literen med 75 hester er ikke kvikk nok til å lokke GTI-frelste.

Publisert

Først publisert i BIL 12 - 1998.

Utvendig er det først og fremst de utbygde skjermene og de tofargede støtfangerne med integrerte tåkelys foran, som skiller VTS-utgaven fra en normal Saxo. Innvendig byr den på et tiltalende interiør, det er livet opp med seter og dørpaneler som er kledd med lysere grått stoff ispedd grønne flekker. Dessuten, til forskjell fra en vanlig Saxo har VTS blå bunn på instrumentklokkene. Det venner man seg til, men smak og behag får avgjøre om det er pent.

Det er trangt for føttene ved pedalene. Saxo er ikke bilen du kjører med fjellstøvler på bena. Jeg skulle gjerne ha strukket ut venstrebenet, men hjulkassen stjeler mye plass til venstre for pedalene. Samtidig kan jeg ikke skyve meg lenger bakover, for da rekker jeg ikke frem til rattet, og det kan ikke reguleres i noen retning.

Motoren som sitter i VTSutgaven er PSA-gruppens standard 1,4-liter. Det er altså ikke gjort noen grep for å hente mer fart og styrke ut av standardmotoren. Hvis du kjører på kupert eller svingete vei, bør gearspaken brukes flittig for å holde farten og flyten i kjøringen. Motoren er ikke særlig fleksibel i femtegear, noe som bekreftes av at turtelleren viser ca 2.100 når vi ligger i 80 km/t, mens maksimalt dreiemoment, som er beskjedne 113 Nm, hentes ut ved 3.400 o/min.

Lyd gir sportslig følelse
Motoren liker turtall, den protesterer ikke det minste om du passerer 5.000 o/min og selv om du legger inn tredjegear i 80 km/t, peker nåla bare på 3.800 o/min. Det er ved slike turtall du oppnår en sportslig følelse i Saxo VTS, for motorlyden – som er godt dempet ved lave turtall – bidrar her til et snev av den følelsen man forventer å finne bak rattet i en bil med sportslig snitt.

Motoren er en ting, også kjøreegenskapene gir inntrykk av normal standard. Felgdiameter på 14 tommer i stedet for 13, er ikke nok til å løfte bilen opp på et sportslig nivå. Vår prøvebil sto på bredere dekk enn standard. Importøren oppgir 165/65R14, vognkortet sier 165/70R13, mens bilen var skodd med 185/60R14. Den bredere kontaktflaten med veien, samt at dekkene er H-merket (mens bilens toppfart tilsier at det hadde holdt med S-merking), bidrar til noe mer hjulstøy enn det ellers ville har vært. På den annen side harmonerer de brede dekkene fint med bilens kontante tannstangstyring. Da vi kjørte Saxo for to år siden, på standarddekk, bemerket vi at styringen føltes noe lett og upresis. I VTS fikk vi ikke den følelsen i det hele tatt.

Fine utstyrsdetaljer
Det er i utstyrsdetaljene bilens merverdi ligger. De forseggjorte støtfangerne og de kraftige hjulbuene gjør at utvendig lengde og bredde er et par cm større enn på grunnmodellen. En annen detalj som skiller VTS fra grunnmodellen, knapt synlig for andre enn spesielt interesserte, er det blanke og ovale utløpet av eksosrøret. Det er også verdt å merke seg at denne småbilen har to kollisjonsputer, automatiske beltestrammere, ABS-bremser, tåkelys foran og bak, høydejustering av hovedlysene, startsperre i tenningsnøkkelen, fjernstyrt sentrallås, oppvarmede forseter samt elektrisk regulering av de utvendige speilene – ikke dårlig.

Mens VTS-utgaven av storesøster Xsara ga oss en overbevisende sportslig opptur, fikk vi ikke noe tilsvarende kick av Saxo. En standardmotor med litt for lite potens blir nok hovedgrunnen til at dem som er på jakt etter en GTIklone ikke treffer byttet her. Det gjør derimot de som er ute etter en normalt sprek, velutstyrt småbil til en overkommelig pris.

CITROËN SAXO 1.4i VTS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1360 ccm. 55 kW (75 hk) v/5500 o/min. 113 Nm v/3400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak, ABS.
Dekk: Michelin Energy 185/60HR14.
Mål: Lengde: 374,0 cm. Bredde: 162 cm. Høyde: 136,0 cm. Akselavstand: 238,5 cm. Sporvidde f/b: 137,0/130,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 915 kg. Tillatt totalvekt: 1340 kg.
Volum: Bagasjerom: 280 liter (VDA). Tank: 45 liter.
Aks. 0–100: 12,9 sek.
Toppfart: 175 km/t
Forbruk by: 0,95 l/mil
Forbruk landevei: 0,54 l/mil
Forbruk snitt: 0,69 l/mil
Pris: kr 151.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS