-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tekniske data
Sikkerhetsminus
NCAP-testen fra 1997 ga et dårlig resultat for Xantia. Den oppnådde to av fire stjerner i frontcrash, men den ene ble strøket på grunn av livstruende fare ved sidecrash, der førerens hode smalt inn i midtstolpen. Hode og bryst var også utsatt ved sidesmell. Ved frontsmell beskyttet kollisjonsputen hodet bra, mens kroppens nedre deler pluss nakken kom dårligere fra det. Kupéstrukturen var svak, men ble forsterket ved ansiktsløftningen i 1998. B-stolpen ble sterkere, og dørene fikk bjelker. Xantia personbil fikk kollisjonspute på førersiden så sent som i 1995. Pute på høyre side kom i 1996 på stasjonsvogn og i 1997 på kombi. Sideputer fantes som ekstrautstyr etter ansiktsløftningen i 1998. ABSbremser var standardutstyr fra 1996 på stasjonsvogn, fra 1998 på alle kombiutgaver.
Xantia 1993
Motor: 1,8/103 hk: Toppfart: 187 km/t. 0–100 km/t: 12,7 sek. Forbruk: 0,82 liter/mil
2,0/123 hk: 198 km/t. 8,6 sek. 0,86 liter.
2,0 16V/155 hk: 198 km/t. 11,5 sek. 0,89 liter.
Lengde/bredde/høyde: 444/176/139 cm.
Akselavstand: 274 cm.
Bagasjevolum: 483–1405 liter.
Egenvekt: 1250–1365 kg.
Fra år til år
1993: Xantia lanseres som 5-dørs kombi.
1994: 1.9 turbodiesel/90 hk. 180 km/t. 12,7 sek. 0,69 liter/mil.
1995: Utvider med stasjonsvogn, lengde 466 cm. Bagasje: 618-1690 liter. Ny 1.8 16V/112 hk.. 194 km/t. 10,8 sek. 0,79 l/mil. Ny 2.0 16V/135 hk. 203 km/t. 10,0 sek. 0,84 l/mil. Ny 2.1 TD/110 hk. 190 km/t. 11,2 sek. 0,64 l/mil. Ny Xantia Activa, 135/155 hk.
1996: Xantia 1.6/90 hk. 175 km/t. 13,4 sek. 0,79 liter.
1998: Stor ansiktsløftning.
1999: 2.0 HDI/110 hk. 190 km/t. 11,2 sek. 0,57 liter.