-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Honda teller ned
Civic Type R vil stå sentralt på Honda-standen i Genève. Her avslører de noen detaljer om bilen.
Dette er en av de mest langtrukne lanseringer jeg noensinne har vært borti. Jeg har mistet oversikten over hvor mange bilutstillinger Honda har brukt den som trekkplaster på, og hvor mange ganger våre spionfotografer har sendt oss bilder av den i mer eller mindre forkledning.
I fjor vår sto en knallrød bil på Genève-utstillingen, omtalt som konsept. Så fikk vi se noe som lå svært tett opp til produksjonsmodellen i Paris sist høst, inkludert de viktigste produktegenskaper.
Så når Honda nå sier de nå skal vise den endelige produksjonsutgaven i Genève, får vi stole på det. PR- og marketingsjef Tom Gullkrona Skoglund hos den norske importøren bruker å stå for det han sier, og han lover nå norsk lansering i september.
Så hva mer enn det vi allerede vet kan Honda nå fortelle om Civic Type R?
Jo, for eksempel at bilen får en toppfart på hele 270 km/t. Honda sprenger dermed den selvpålagte 250-grensen de fleste produsenter holder seg innenfor. Og de lover god stabilitet selv når det går så fort.
Puslespill
Aerodynamikken er perfeksjonert ved hjelp av avanserte dataprogrammer og timer i vindtunnel, for å sørge for minimal luftmotstand og maksimal downforce.
Et nesten flatt undergulv leder luftstrømmene optimalt under bilen, til hekken, der en diffuser sørger for å maksimere marktrykket og nærmest suger bilen til bakken. Den store bakvingen er også viktig for stabilitet og downforce.
En bred frontsplitter og dype sideskjørt er også delaktige i å lede luftstrømmene optimalt, mens frontfangeren er designet for å redusere turbulens rundt forhjulene.
Oppdimensjonert
Brembo har utviklet egne bremser som sørger for at stoppegenskapene står i stil med akselerasjon og toppfart. Foran sitter 4-pots calipere og 350 mm ventilerte skiver.
Nye 19-tommers felger, unike for Type R, fyller skjermbuene på elegant vis, samtidig som de gir plass til bremsesystemet.
Store mengder luft, både for bremser og motoren, må til for at biler som Civic Type R skal yte sitt maksimale. Derfor har den store luftinntak i fronten, delvis skjult bak nettinggriller.
Bilen som skal vises i Genève er lakkert Championship hvit – en legendarisk farge på flere generasjoner Civic Type R.
Vi gleder oss til en nærmere titt, men mest av alt – til den dagen vi kan sette oss bak rattet i nye Civic Type R.