-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Tiende generasjon Civic
Honda har valgt å beholde sin modellbetegnelse gjennom 40 år. Jeg har ikke kontrolltelt, men de hevder selv at modellen som debuterer i Paris neste uke er tiende generasjon.
Bak nye Civic ligger ifølge Honda det største enkeltstående utviklingsprogram i selskapets historie. Civic er en kjernemodell for Honda, ikke bare i Europa, men også globalt.
Den fins i flere karosseriformer – i USA selges allerede Civic sedan og todørs coupé.
Honda UK Manufacturing som bygger den nye femdørsutgaven, har allerede sendt de første skipslastene over Atlanteren. Fabrikken i England skal nemlig stå for den globale produksjonen av denne.
Honda hevder nye Civic er tro mot den originale Civic-ideen: En bil for folket, en bil for verden.
Den skal være en fusjon av design, sporty styling og praktiske egenskaper – med fornyet fokus på kjøredynamikk.
Mer engasjerende
Bilen er ny fra topp til tå, hvilket innebærer at den er bygget på en ny plattform, karosseriet er lettere og stivere enn forrige modell, den har lavere tyngdepunkt og førersetet er senket med 35 mm for å gi en mer engasjerende sittestilling.
Sportslige egenskaper og kjøreglede har ifølge Honda vært ledestjerner ved utviklingen av Civic generasjon 10, samtidig som man har lagt stor vekt på komfort og sikkerhet.
Sammenlignet med dagens Civic er nykommeren 30 mm bredere og hele 130 mm lengre. Akselavstanden er strukket med 105 mm, mens høyden er redusert med 20 mm. Det gir mulighet for mer rom og komfort i passasjeravdelingen.
Samtidig opprettholder Honda et gedigent bagasjerom – 478 liter med setene på plass er det få, om noen, i klassen som matcher.
Nye turbomotorer
To helt nye VTEC Turbo bensinmotorer får sin Europa-debut i Civic – en tresylindret 1,0-liter med 129 hestekrefter og et dreiemoment på 200 Newtonmeter, samt en 4-firesylindret 1,5-liter med 185 hk og 240 Newtonmeter.
Standard girkasse er 6-trinns manuell, og som alternativ tilbyr Honda en CVT (trinnløs) automatkasse med innlagte trinn.
Honda sier ikke et ord om dieselmotorer i denne omgangen, men det vil forundre oss om ikke den moderne 1,6-literen med 120 hk finner veien til nye Civic.
Ifølge Hondas Safety for Everyone-filosofi har de lagt inn et meget høyt sikkerhetsnivå som standard i alle modeller.
Honda Sensing sikkerhetsutstyret inkluderer blant annet automatisk nødbrems, filskiftvarsel, filholder med styrehjelp, adaptiv cruisekontroll, skiltgjenkjenning med automatisk fartsholder, med mere.
Honda har en ufortjent svak posisjon i Norge. Ifølge OFV er kun registrert 191 nye Civic hittil i år i et segment der Golf er kongen med over 10.000 biler i samme periode.
Nye Civic kommer til Norge i løpet av våren 2017. De som vil ha en stasjonsvogn må foreløpig vente – den er ikke nevnt i denne omgangen.