-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Renault Clio 1.4
Med 1,4-litersmotoren har Clio fått den motoren den fortjener.
Clio
Clio
Først publisert i BIL 11 - 1999.
Da vi i vinter testet Clio mot Peugeot 206 og VW Polo, ble den vårt valg til tross for at den bare hadde en 1,2-liters motor med 60 hestekrefter. Denne gangen har vi prøvekjørt 1,4-literen med femten flere hester.
De kommer godt med, spesielt hvis du har tanker om å ta med passasjerer og begi deg landeveien i vold. Denne motoren drar også mye stillere på lave turtall. Dreiemomentet på 114 Nm er 20 prosent høyere en i 1,2-literen, men det topper seg først ved 4.250 o/min. Med andre ord er dette en motor som trenger turtall hvis du vil ha fart på bilen. I likhet med andre Renault-motorer blir den litt røff i målet når du presser den for mye. En mer vennlig omgang med gasspedalen besvares derimot med behagelig svak brumming.
I byen kommer Clio til sin rett med lettbetjent gearkasse og god gassrespons. Med sine 377 cm hører den til i småbilklassen. Plassen i baksetet er likevel god og bagasjerommet på 255 liter gjør at den nesten blir en familiebil. Fire voksne sitter godt, men med så mange i bilen må også motoren arbeide hardere. Vil du holde god fart og møter noen oppoverbakker, må du bruke gearspaken flittig.
Fin i byen
Jeg har kjørt bilen mest rundt og i Oslo hvor Clios kompakte form gjør det enkelt å komme seg frem. Lukeparkering er ingen utfordring med biler i denne størrelsen. Verre er det for små biler å overbevise på motorveien. Selv om det er noe mer vind- og dekkstøy enn i den mye rommeligere og dyrere Renault Laguna, gir Clio absolutt inntrykk av å være noen nummer større enn det den egentlig er.
Clios sterkeste kort er kjørekomfort. Støynivået er lavt og bilen gir et solid inntrykk. Fjæringen takler ujevnheter i veien godt. Selv om denne bilen var utstyrt med 65-profil og ikke 70-profil dekk, fløt den godt over alle de små ujevnhetene i veien. I sving merkes det at fjæringen er myk, uten at det ødelegger kjøregleden.
Bortsett fra at kupeen er trangere, føles Clio 1,4 som en mellomklassebil hvis det er kjøreegenskapene vi snakker om. For 1,4-literen må du betale 17.400 kroner ekstra, hvilket gjør at den nærmer seg den rimeligste Méganen i pris. Kjører du mest alene og foretrekker å følge trafikkstrømmen fremfor å kjøre forbi, er de femten hestene kanskje ikke verdt utlegget. Men de gjør Clio til en bedre bil og til et realistisk alternativ som en liten familiebil.
RENAULT CLIO 1.4 RT:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 1.390 ccm. Boring og slaglengde: 75,8 x 77,0 mm. Effekt: 55 kW (75 hk) v/5.500 o/min. Dreiemoment: 114 Nm v/4.250 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran og tromler bak. ABS.
Dekk: 165/65 TR14 Michelin XT1 Energy.
Mål: Lengde: 377,3 cm. Bredde: 163,9 cm. Høyde: 141,7 cm. Akselavstand: 247,2 cm. Sporvidde f/b: 140,5/138,6 cm.
Vekter: Egenvekt u/fører: 960 kg. Tillatt totalvekt: 1.500 kg.
Bagasjerom: 255 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0-100 km/t: 12,1 sek.
Toppfart: 70 km/t
Forbruk by: 0,88 l/mil
Forbruk landevei: ,56 l/mil
Forbruk snitt: ,68 l/mil
CO2-utslipp: 60 g/km
Pris lev. Oslo: r 162.500,-
Forbruk i følge 93/116/EU.