Renault Clio Sport 2.0 16V

Titangrå, med bredere frontlykter, 15 tommer lettmetallfelger og hele 169 hk er Clio Sport klar for hjemmemarkedet. Til Norge kommer den ikke før etter sommeren.

Publisert

Først publisert i BIL 3 - 2000.

Kraft, fart og forholdsvis høy pris – det er stikkord for Renault Clio Sport – eller som den franske produsenten selv sier: Renault Sport 2.0 16V Clio. Kraftverket under panseret produserer 169 hk, mer enn nok til å sørge for at den drøyt tusen kilo tunge bilen har et fyrig temperament. Medaljens bakside er at moroa koster penger. I skrivende stund er ikke prisen klar for det norske markedet, men det antydes en pris under 300.000 kroner.

Utvendig er denne "lommeraketten " beskjedent stylet – det er bare fronten med store luftinntak og større lykter som røper at dette ikke er en vanlig Clio. Innvendig er det skinn og aluminium det handler om – her er det ikke mulig å unngå å suge inn en sportslig følelse med en gang man setter seg inn i de tiltalende setene. Hvite instrumenter, aluminiumdekor på midtkonsoll og dører, aluminiumpedaler og blågrått skinntrekk på seter og ratt gir klar beskjed om at dette er fjernt fra grunnversjonen.

To-trinns turtallssperre
Med tanke på ytelsen er Clio Sport en verdig arvtaker etter Clio Williams. Hele 19 hester mer og nøyaktig ett sekund raskere fra null til hundre viser fasiten, og dette merkes når du behandler gasspedalen med bare beskjeden respekt. Brede dekk, nærmere bestemt 195/50 på 15-tommers felg, hjelper deg å overføre kreftene til underlaget, men selv med 63 % av vekten på forhjulene, skal ikke høyrefoten være spesielt tung for å få hjulspinn på tørr asfalt. Bilens tyngdepunkt er 15 mm lavere enn på standardutgaven, og stabiliteten er ytterligere forbedret ved at sporvidden er økt med 27 mm foran og 17 mm bak.

Motorens ytelseskurve er bratt og jevnt stigende til over 6.000 o/min, og i praksis betyr det at den trenger turtall på over 4.000 o/min for virkelig å vise muskler. Her er det ingen turbo som gir deg et kick, men variable ventiltider bidrar til bedre sylinderfylling og bedre dreiemoment ved middels turtall, uten at det går på bekostning av ytelsen ved full belastning og høye hastigheter. Turtallssperren tar hensyn til hvilket gear som ligger inne; i første og andre kutter den ved 7.250 o/min. En lampe, i form av et gearspaksymbol, lyser opp ved 7.000 o/min og varsler at du har mindre enn et halvt sekund før motoren sperrer. I de tre øverste gearene slår sperren inn ved 250 o/min lavere turtall.

Med så mye fraspark, og 220 km/t toppfart, er det nærmest en selvfølge at Clio Sport også er utstyrt med bedre bremser enn standardversjonen. Med 238 mm er skivediameteren bak 35 mm større,
og foran er diameteren økt fra 259 til 280 mm.

Også V-sekser
Clio Sport blir ingen volumselger, tvert imot blir den ganske eksklusiv. Etter introduksjonen her hjemme på ettersommeren regner importøren med å selge ti biler i år. Heller ikke resten av Europa kommer til å bli oversvømmet av Clio Sport. Den produseres i Dieppe i Normandie i et beskjedent omfang av 33 biler om dagen.

Om Clio Sport med toliter kan kalles et råskinn, hva skal vi da si når bilen kommer med en treliters V6-motor med 250 hk? Dette er i utgangspunktet samme motor som brukes i Laguna og Espace samt i Clio Trophy. Renault henter ut 194 hk fra denne motoren i Laguna, mens den i trimmet Trophy-utgave byr på hele 285 hk. I september er 250-hesteren klar for Clio Sport på det franske markedet.

RENAULT CLIO SPORT 2.0 16V:
Sylindervolum: 1.998 ccm
Boring x slag: 82,7 x 93,0 mm
kW(hk)/omdr.: 124(169)/6.250
Nm/omdr.: 200/5.400
Dekk: 195/50R15
Egenvekt: 1.035 kg
Aks. 0-100 km/t: 7,3 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk by: 1,05 l/mil
Forbruk landevei: 0,64 l/mil
Forbruk snitt: 0,79 l/mil
CO2-utslipp: 189 g/km
Lengde: 377,3 cm. Bredde: 181,0 cm. Høyde: 140,9 cm. Akselavstand: 247,2 cm. Bagasjevolum: 255 l. (VDA).
Forbruk ifølge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS