-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Renault Clio: Stor forbedring
Bilen har vokst i alle retninger samtidig som kvalitetsfølelsen har løftet seg merkbart fra forrige generasjon.


Renault Clio
Først publisert i BIL 12 - 2005.
Når tredje generasjon Renault Clio er klar for det norske markedet i februar/mars, kan du regne med at startprisen vil ligge i nærheten av 175.000 kroner med 1,2-liters bensinmotor (75 hk) under panseret. De endelige prisene blir ikke klare før etter årsskiftet.
Det er en vesentlig større Clio vi får stifte bekjentskap med, for eksempel er akselavstanden økt med drøyt 10 cm, og dermed har Clio like lang akselavstand som Volkswagen Golf. Dette har blant annet kommet bagasjeplassen til gode, i det bakrommet nå rommer 288 liter, det vil si 33 liter mer enn før. Utvendig lengde holder seg fortsatt under 4 meter, så vidt. Med 399 cm har Clio vokst 22 cm i lengden, mens den har lagt på seg ca. 6 cm i både bredde og høyde. Dermed har vi følelsen av å sitte i en bil som er et nummer større enn forgjengeren.
Motorprogrammet vil i Norge i første omgang omfatte 1,2- og 1,4-liter bensinmotor med henholdsvis 75 og 98 hk samt 1,5-liters dieselmotor med 68 hk. Motorene er kombinert med femtrinns manuell kasse, men en automatisk/manuell AMT-kasse kommer i løpet av første halvår 2006. For ordens skyld nevner vi at Clio også produseres med 1,6-liter bensinmotor og to sterkere utgaver av dieselmotoren, men ingen av disse står på programmet til den norske importøren.
Under det første møtet med den nye bilen, på italienske veier i oktober, erfarte vi at fjæringen og hjulopphenget er meget kompetent. Smårufsete asfalt og mindre dumper takler hjulopphenget meget fint. Skarpe tverrskjøter har Clio mer problemer med å svelge, men det har den felles med mange større biler. Den forholdsvis lange akselavstanden bidrar likevel til et snev av storbilfølelse. Med standard dekkdimensjon 185/60 R15 (Dunlop SP Sport) fremsto bilen som meget stillegående, men det var merkbart mer hjulstøy da vi kjørte en mer sportslig oppsatt versjon med 50-profil dekk på 16-tommers hjul.
Vi har følelsen av å sitte høyt, noe som skyldes forholdsvis lav vinduslinje, men dette sørger også for at vi har god sikt til alle sider. Rattet har fireveis regulering, og sammen med førersetets reguleringsmuligheter er det lett å finne en behagelig sittestilling. Her bidrar en god fothviler til at venstrefoten finner seg til rette, samtidig som høyrebenet får akseptabel sidestøtte mot midtkonsollen.
Den elektriske styreservoen er det fortsatt vanskelig å venne seg til når vi kjører Renault-produkter. Styrefølelsen er ikke den beste samtidig som rattbevegelsene blir litt hakkete rundt nullpunktet. Clio kan skryte av å ha oppnådd høyeste ranking, fem stjerner, i EuroNCAP-kollisjonstesten. Selv om Renault fokuserer på sikkerhet, hører ikke elektronisk stabilitetskontroll, ESP, med til standardutstyret.
Dette er Renault Clio: