Bensinsparer fra Renault

Renault er også blant dem som gjerne vil farge seg grønn. Med en viss rett. Nå kommer en turbo-bensinmotor som skal gjør grønnfargen enda tydeligere.

Publisert Sist oppdatert

Renault kan rose seg av å ha en god kompetanse på, og vise til gode resultater med, deres dieselturbo-motorer. Nå bruker de noe av det de har lært der på sine nye bensinmotorer. Den første av disse er en 1,2-liter, og nå skal den endelig selges i Norge også.

Dreiemoment som en 1,6-liters motor, hestekrefter som en 1,4-liter og forbruk og utslipp som det den er: en mager 1,2-liter, sier den norske importøren. Virkeligheten er 100 hester med et utslipp som ligger på 139 g/km.

Sammenliknet med den gamle 1,4-literen går avgiftene ned. Lavere utslipp, marginalt høyere ytelse, men litt lavere vekt gir et positivt avgiftsregnskap.

I første runde blir denne motoren levert i en spesiell Clio-modell, med det fagre navnet Rip Curl, som i min bok er et merkenavn for surfe-utstyr. At modellnavnet også staves Rio Curl her og der, tror jeg er feil – for det har, så vidt jeg er blitt fortalt, med et spesielt bikinisnitt hos frisøren å gjøre.

Modellen skal være fylt opp med utstyr som er ”tilpasset en sporty livsstil……” Rip Curl med andre ord. Eller kan det allikevel være Rio...?

Powered by Labrador CMS