Mercedes fornyer luksusavdelingen

Våre venner i Carparazzi har knipset ferske bilder av flere toppmodeller fra Mercedes-Benz. Her ser vi frem mot 2013.

Publisert

En ny Mercedes CLS har lenge stått på årets lanseringskalender. Den debuterer trolig på høstens Paris-utstilling men kommer til Norge først ved adventstider.

SJEKK: Vår lanseringskalender med 2010-nyhetene

Her har Mercedes dristet seg til å lufte en nærmest umaskert bil. Dermed kan vi avsløre at det gjøres en del grep i forbindelse med generasjonsskiftet.

Fronten blir brattere og mer aggressiv. Dette har vært skjult under tung kamuflasje på tidligere spionbilder. Legg også merke til de store, vinklede frontlyktene som bretter seg rundt hjørnene.

Nye CLS får mer markante hjulbuer, men den karakteristiske takbuen som gjør bilen så spesiell, opprettholdes selvsagt. Baklysene blir også mer dominerende enn på dagens modell, og vi vil finne innslag av LED-teknologi i både front og hekk.

Bilen skal tilbys med en rekke forskjellige drivlinjer, inkludert en hybridutgave med systemet vi kjenner fra S400 Hybrid.

LES VÅR PRØVEKJØRING AV S 400 HYBRID

Ny S

En ny S-Klasse skal først debutere i 2013, men utviklingen er allerede godt i gang. Her er en såkalt bastard, et godt kamuflert gammelt karosseri med mye nytt under skinnet, knipset under testing i Tyskland.

Trolig blir modellen litt lenger og litt bredere enn dagens modell, uten at vekten øker nevneverdig. Utseendet til den nye prestisjemodellen antas å være inspirert av konseptbilen F700 som vi møtte på Frankfurt-utstillingen i 2007.

SE DEN HER

Også i denne klassen vil Mercedes tilby hybride løsninger, og kanskje vil stadig strengere utslippsregler tvinge dem til å kutte de tolvsylindrede toppmodellene, S 600 og S 65 AMG.

Ny SL

Du må nok også vente et par år dersom en ny SL av neste generasjon står på ønskelisten din. Den klassiske sportsbilen med langt panser og innebygget hardtop får neppe sin verdensdebut før Paris-utstillingen i 2012 åpner sine dører.

Selv om de tradisjonelle SL-linjene i stor grad opprettholdes, får den nye modellen et mer oppreist frontparti for å tilfredsstille nye regler for økt beskyttelse av fotgjengere. Og kanskje får vi designtrekk overført fra den nye toppmodellen, SLS AMG.

Dagens SL produseres i Bremen, men neste generasjon blir trolig flyttet til Mercedes-byen Stuttgart. Dette er et av tiltakene for å opprettholde arbeidsplasser dersom Mercedes velger å flytte produksjonen av C-Klasse til USA, noe som kan bli et realistisk alternativ.

Powered by Labrador CMS