-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Tredje generasjon CLS i støpeskålen
Mercedes klargjør tredje generasjon CLS. Testbiler er sendt til Lappland i nord og Spania i sør for å utsettes for ulike klimaforhold.
Mercedes var ubeskjedne nok til å si de oppfant en ny nisje, firedørs coupé, da de lanserte sin originale CLS i 2004. For meg er den en sedan med elegante former – coupéer har to dører. Punktum finale!
Det betyr ikke at jeg misliker designen. Det var heller ingen tvil om at den vakte oppsikt under den internasjonale presselanseringen da vi cruiset rundt i Romas gater med nysgjerrige scooter-førere i alle retninger en varm septemberdag for 13 år siden.
Det første generasjonsskiftet kom høsten 2010, og to år senere ble stasjonsvognutgaven CLS Shooting Brake lansert. Den har vært en flopp internasjonalt og vil bli droppet i forbindelse med generasjonsskiftet, men i Norge sto den for snaut halve CLS-salget i 2015 (22 av 51).
Synkende stjerne
I hele 2016 ble det ifølge OFV kun registrert 6 nye CLS, men modellen er populær som bruktimport – 39 kom til Norge gjennom ulike kanaler i fjor.
Tredje generasjon CLS skal lanseres i 2018, og det har vært spekulert i om modellen kom til å bytte navn til CLE basert på den nye navnestrategien, men kilder hos Mercedes bekrefter at dagens betegnelse skal benyttes også på etterfølgeren.
Vi ser at nykommeren blir en videreutvikling av sine forgjengere, men høye skulderpartier og små vindusflater. Noe annet var ikke å forvente.
De kraftige hoftepartiene vil bli dempet noe, og de nye baklyktene blir horisontale i stedet for dagens diagonale.
Under panseret skjer det viktigere endringer. De velkjente V6-motorene forsvinner ut til fordel for rekkeseksere, og 2,1-liter dieselmotoren erstattes med stillere og mindre tørste 2,0-litere.
Selv om Mercedes hevder de var først i denne nisjen (hva med Maserati Quattroporte eller første generasjon V60? for bare å nevne et par eksempler) – det blir jo et definisjonsspørsmål – så er de langt ifra alene i dag.