-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Designkonkurranse
Polestar går Hot Wheels!
Polestar er en annen av disse ikke-på-IAA som gjør noen kvikke lanseringer i München. For dem var det resultatet av en design-konkurranse de måtte fortelle om.
Nå forbinder vel de færreste Polestar med racingfantasier. De er da mer på den fremoverlente skandinaviske familie-trippen. Kunder med sans for trygghet og skandinavisk design.
Her har vi derimot en enseters racerbil med lukket karosseri og ekstrem aero og hvor altså familien er begrenset til en. Dessuten tones nok det skandinaviske litt ned.
Juryen måtte kombinere tre designforslag for å komme frem til et endelig forslag. De to som deler æren for eksteriøret, Devashish Deshmukh og Swapnil Desai, stammer begge fra India, men studerer nå design i Paris.
Han som gjorde interiøret, Yingxiang Li, er praktiserende interiørarkitekt og bor i Kina.
Rekorddeltakelse
Polestars designsjef, Maximillian Missoni, sier at aldri før har så mange designstudenter deltatt i deres designkonkurranse. Årsaken, tror han, er premien som blant annet innebærer at vinnerforslaget utarbeides som en 1:1 modell og at vinneren (vinnerne) får praktisere seg gjennom Polestars studioer over hele verden.
Praksis i denne sammenheng betyr blant annet at de tre pusset på forslagene sine sammen med Polestars designere de siste seks månedene.
Den store modellen – 456 cm lang og 107 cm høy ble presentert for litt presse på siden av IAA, men de fleste som var til stede var egentlig der for å dekke IAA. Litt fiske(r)tur dette også.
Snarvisitt
Og de som så den måtte rappe seg for å få tatt bilder, for bilen blir ikke lenge i Europa.
Den er på vei rett til USA der den blant annet skal delta på Hot Wheels Legends Tour som ender i El Segundo, California, og hvor den blir hedret som Feature Model. Etterpå skal den gjøre runden til Polestar-forhandlere.
Selvfølgelig har Polestar gjort en avtale med Mattel om at designkonkurransebilene skal bli Hot Wheels modeller, mens produksjonsbilene skal bli kommende Matchboxer.
Ren fantasi
En ‘elektrisk fantasy superbil’ kaller Polestar selv dette resultatet, og spør du meg så er det mer en fantasy enn en superbil.
Denne type formålsløse banefantasier etterlater meg helt uten følelser, jeg er ikke interessert – punktum. Jeg trodde vi hadde kommet litt lenger, og en spoiler som denne så vi på de Tomasos tunge barchettaer for 60 år siden.
At bilen også ser ut som en blanding av mye rart, kommer ikke bare av at vi har to eksteriørdesignere her. Det blir sagt at til sammen 10 forslag ble shortlistet og var med da de utarbeidet det endelige forslaget.
Sikkert moro for alle som deltok, men det flytter vel ikke bildesign en eneste fot videre fremover?