-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

På vei mot klimamålene
Her er dekkproduksjonen CO2-nøytral
Continental har som mål å bli en CO2-nøytral dekkprodusent innen 2040. Det oppnår de allerede nå ved dekkfabrikken i Lousado i Portugal.
Dette er mulig takket være generering av damp ved hjelp av en kjele som opererer utelukkende på elektrisitet. Continental bruker både egengenerert solkraft og fornybar strøm fra nettet til sin dampgenerering.
Tidligere ble naturgass brukt som eneste energikilde for dampproduksjon ved den portugisiske dekkfabrikken – en energikrevende prosess. Damp er nødvendig for å varme opp dekkene, en prosess kjent som vulkanisering. Den termiske energien gjør rågummien fleksibel og elastisk slik at den kan benyttes i produksjonen.
18 millioner i året
Med en årlig produksjonskapasitet på 18 millioner dekk er anlegget i Lousado gigantisk.
– I Lousado demonstrerer vi at selv meget store dekkfabrikker kan oppnå CO2-nøytral produksjon. For å gjøre det, er tilgjengeligheten av fornybare energikilder til konkurransedyktige priser avgjørende, forklarer Dr. Bernhard Trilken, sjef for produksjon og logistikk hos Continental Tyres, og fortsetter:
– Vi klargjør alle våre anlegg slik at de kan bruke så mye fornybar energi som mulig. Igangkjøringen av vår elektriske dampkjele i Lousado er starten på en spennende læringskurve.

Den nye elektriske dampkjelen benytter solenergi og annen grønn strøm for å produsere damp nesten uten energitap. Vann pumpes fra bunnen av kjelen til toppen, hvor det sprayes på elektroder. Elektrisk strøm flyter gjennom vannstrålene og skaper varme inne i vannet frem til det fordamper.
En konvensjonell gasskjele vil fortsatt være tilgjengelig i tillegg til den nye elektriske dampkjelen. Dette gjør at Continental kan reagere fleksibelt på den varierende tilgjengeligheten av fornybar energi og andre miljøfaktorer.
God beliggenhet
– Fabrikken vår i Lousado drar nytte av det faktum at solen skinner ofte der. Dette gjør at vi kan oppnå fullstendig elektrifisert og CO2-nøytral dekkproduksjon når det er mulig, sier Pedro Carreira, leder for Continental-fabrikken i Lousado.
I Lousado skinner solen i gjennomsnitt syv timer om dagen. Om vinteren er gjennomsnittet fire timer. Til sammenligning: i Berlin skinner solen bare 1,8 timer om dagen om vinteren.
Bare i 2023 reduserte Continentals dekkdivisjon sitt årlige energibehov med totalt rundt 150 gigawattimer takket være 160 energisparende prosjekter. Dette ble oppnådd ved tiltak som for eksempel termisk isolasjon. Dette tilsvarer omtrent den gjennomsnittlige årlige strømforsyningen til 12.500 eneboliger.
Ambisjonen til Continental Tyres er å redusere energiforbruket med 20 prosent kontra 2018 innen 2030. Videre er målet å oppnå helt klimanøytral produksjon senest i 2040.