-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Minis mest ekstreme
Det fins ingen fornuftige grunner til å velge en Mini John Cooper Works. Men du verden så glad den kan gjøre deg.
Den rake motsetningen av en fornuftig småbil, for eksempel en Skoda Fabia, er en beskrivelse som passer bra for den råeste Mini-utgaven. Ikke har den plass til stort mer enn to voksne, baksetene er forbeholdt barn og kortvokste.
Bagasjerommet tar et par bagger, komforten er meget begrenset grunnet stive dempere og redusert bakkeklaring, motorlyd og hjulstøy godt hørbart innendørs.
Med andre ord – her finner du en bil som verken er komfortabel eller praktisk. Spesielt rimelig er den heller ikke – snarere tvert imot.
Leketøy
Perfekt! sier entusiasten. Bilen er leken og elsker å bli kjørt hardt. Den velkjente gokart-følelsen – fremkalt av meget direkte styring og et hjul i hvert hjørne – entusiastene har elsket i Mini-modeller gjennom flere generasjoner, er ekstremt fremhevet i Mini John Cooper Works.
Og det enkelte oppfatter som støy? Godlåt jeg aldri får nok av, smiler entusiasten.
Nå kommer den i ny utgave basert på de nye Mini-modellene som ble lansert i fjor vår. Produsenten lover ekstrem kjøreglede og karisma takket være elementer utviklet for motorsport. Og nye JCW skiller seg mer fra sine mindre hissige søsken enn tidligere.
Kraftpakke
Motoren er den kraftigste som hittil er benyttet i noen standard Mini-modell – en 2,0-liter med TwinPower-turboteknologi. Sekstrinns manuell girkasse er standard, men du får den også med sport-automat.
Effekten på 231 hestekrefter er opp ti prosent fra forgjengeren, dreiemomentet er økt med 23 prosent til 320 Newtonmeter. Aks-tiden er forbedret med 0,2 til 6,3 sekunder. Snittforbruket er oppgitt til 0,67 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 155 gram per kilometer.
Men det er når du velger en bil med automatgir de virkelige store forbedringene inntreffer.
Aks til 100 på 6,1 sekund er seks tideler under forgjengeren, og kjappere enn du gjør den manuelt. Snittforbruket er kuttet med 20 prosent til 0,57 l/mil, tilsvarende 133 g/km CO2.
Viktige detaljer
Brembo sportsbremser sørger for stoppegenskapene, 17-tommers spesialfelger med 205/45 fester grepet i krappe kurver.
Den elektriske servostyring er progressiv. Bilens elektroniske hjelpere, som DSC inkludert DTC, og EDLC elektronisk diffbrems, er tilpasset bilens ekstreme ytelser. Og de kan selvsagt også kobles ut når du skal leke deg på en bane.
En rekke detaljer i eksteriør og interiør viser at dette er noen annet enn en ordinær Hvermansen-Mini. Er den ikke spesiell nok for deg, så vit at du har mulighet for å skreddersy den gjennom et stort utvalg av farge- og materialvalg og en rikholdig utstyrsliste.