-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Copen er gjenoppstått
Daihatsu har visst ikke forstått at de spesielle Kei-bilene skal dø. Nå kommer de med nytt opplag av den to-seters, åpne, festforestillingen Copen.
Det er ikke mange dagene siden vi gjenga en historie om at japanske myndigheter nå forsøker å ta livet av det spesielle japanske bilsegmentet: Kei-klassen.
Det virker som om Daihatsu heldigvis ikke har oppfattet faresignalene. I disse dager lanserer de en ny Copen-generasjon.
Egentlig har vi håpet på den. Først ble produksjonen av den gamle stanset i 2012, så viste de en konseptmodell i Tokyo i fjor, som for sikkerhets skyld var kalt Kopen.
Klassisk
I den nye produksjonsversjonen er vi tilbake til den opprinnelige stavemåten, resten stemmer også.
Forhjulsdrevet, 660 ccm motor (nå står det at den har tre sylindre) på 63 hk og nesten ikke noe dreiemoment. Femtrinns kasse, med (håper jeg) de samme eksentriske utvekslingsforholdene som originalen er utstyrt med, og med det to-delte alutaket som forsvinner ned i bagasjerommet når man holder nede en bryter.
Moderne
Men chassiset er nytt. Daihatsu har utviklet en monocoque som de kaller D-Ramme der de aller fleste karosserielementene boltes på. Dels kan det gjøre bulk-reparasjoner veldig greie, og dels gir det muligheter for alternative karosserifasonger.
I Japan starter prisen på så vidt over 100.000 kroner – men jeg er redd prisnivået bare er av akademisk interesse for oss. Det er ikke noe som tyder på at Bertel O. Steen skal gjenoppta Daihatsu-importen.
Det vi selvfølgelig kan håpe på er at denne også kommer i en Toyota-versjon. For en praktfull avløser av gamle MR2.