-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Copen er gjenoppstått
Daihatsu har visst ikke forstått at de spesielle Kei-bilene skal dø. Nå kommer de med nytt opplag av den to-seters, åpne, festforestillingen Copen.
Det er ikke mange dagene siden vi gjenga en historie om at japanske myndigheter nå forsøker å ta livet av det spesielle japanske bilsegmentet: Kei-klassen.
Det virker som om Daihatsu heldigvis ikke har oppfattet faresignalene. I disse dager lanserer de en ny Copen-generasjon.
Egentlig har vi håpet på den. Først ble produksjonen av den gamle stanset i 2012, så viste de en konseptmodell i Tokyo i fjor, som for sikkerhets skyld var kalt Kopen.
Klassisk
I den nye produksjonsversjonen er vi tilbake til den opprinnelige stavemåten, resten stemmer også.
Forhjulsdrevet, 660 ccm motor (nå står det at den har tre sylindre) på 63 hk og nesten ikke noe dreiemoment. Femtrinns kasse, med (håper jeg) de samme eksentriske utvekslingsforholdene som originalen er utstyrt med, og med det to-delte alutaket som forsvinner ned i bagasjerommet når man holder nede en bryter.
Moderne
Men chassiset er nytt. Daihatsu har utviklet en monocoque som de kaller D-Ramme der de aller fleste karosserielementene boltes på. Dels kan det gjøre bulk-reparasjoner veldig greie, og dels gir det muligheter for alternative karosserifasonger.
I Japan starter prisen på så vidt over 100.000 kroner – men jeg er redd prisnivået bare er av akademisk interesse for oss. Det er ikke noe som tyder på at Bertel O. Steen skal gjenoppta Daihatsu-importen.
Det vi selvfølgelig kan håpe på er at denne også kommer i en Toyota-versjon. For en praktfull avløser av gamle MR2.