Toyota Corolla: Ny eller oppfrisket?

Det er ikke lett å si når Corolla er “ny generasjon eller bare ny. Men dagens endringer kvalifiserer vel bare til “fornyet”?

Publisert Sist oppdatert

Corolla
Corolla

Først publisert i BIL 7 - 2004.

Det er lett å komme ut av telling med de lange japanske familielinjene. Men i følge det offisielle slektstreet så kom Corolla 8. generasjon i 1997. I 2000 ble den bare fornyet (med nye karosserier). Så kom niende generasjon i 2001 og inntil noe annet er bestemt så er det fremdeles Generasjon Ni som nå kommer i lettere fornyet drakt.

Vi kan nok trygt gå ut fra at den nye fronten er tegnet i Europa. Dette er familieansiktet fra Avensis og Corolla Verso, begge tegnet ved Toyotas europeiske designavdeling på Nicekanten der Elvio d’Aprile, som tidligere gjorde noen av Pininfarinas beste 90-års kreasjoner, nå regjerer. Litt mer organisk form på lyktene og en annen panser/grill/støtfanger-enhet som er bedre tilpasset kommende fotgjengersmell-krav. Vi kan vel også gå ut fra at denne nykonstruksjonen vil hjelpe Corolla til samme høye EuroNCAP-verdi som Verso har sikret seg.

Bak har det også skjedd små endringer, hvis du for eksempel er opphengt i baklykter vil du kunne slå fast med en viss grad av sikkerhet at dette er enn 2004-modell.

Vi kan nok trygt regne med at d’Aprile og hans internasjonale mannskap har lagt litt mer arbeid i karosseriet på A0-plattformen, som skal debutere sammen med tsjekkiske trillingmodeller fra Citroën og Peugeot en gang neste år.

Noen få endringer har kommet til internt også, men den største nyheten er kanskje – og det sier litt om hvor gjennomgripende ny denne modellen er – at rattet nå også er regulerbart i lengderetningen. I forhold til det, blekner både regnsensor for vindusviskere og automatisk nedblendbart speil. For noen er det sikkert også viktig at både stabilitets- og traksjons-kontroll nå er tilgjengelig for alle motoralternativene – ikke bare 110-hesteren.

At det også er laget en ny modell som heter Sport, enklere utstyrt men med noen av karosseridetaljene fra T-Sport, vil vel interessere noen. Langt viktigere er den nye 1,4 liters lettvekts common rail dieselmotoren. 90 hester og tilgjengelig utpå høsten.

Alt dette er selvfølgelig våpen i kampen om førsteplassen i segmentet. Som i skrivende stund er meget het. Golf har solgt 2301 biler så langt i år, Corolla ligger 59 enheter foran. I følge begge importørenes prognoser skal dette forholdet fortsette, Corolla var planlagt solgt i 5035 enheter i år – og dermed Norges mest solgte, mens VW av en eller annen grunn nøyde seg med 4900. Det eneste som akkurat nå skurrer i forhold til disse prognosene er at Corolla slett ikke er Norges mest solgte. Den posisjonen er det Avensis som har – men lange leveringstider kan kanskje få orden på dette slik at Avensis kommer ned på den tredjeplassen som er planlagt for den.

Et annet område hvor Toyota også ligger litt foran nå, er på den tyske AutoMarxX-listen. Her måles folks oppfatning av en rekke kriterier sammen med noen harde fakta som for eksempel salgsresultater. Målingen er tysk og foretas av ADAC – nasjonens store bilist organisasjon, og er derfor egentlig enda mer oppsiktsvekkende, fordi Tyskland har ingen tradisjon som trofast japaner-kunde, og tyske kunder har alltid hatt en tendens til å være ganske nasjonalistiske i sine bilvalg.

Der ligger Porsche på fjerde, Audi på femte og VW på sjetteplass, alle sammen etter Toyota. Bare Mercedes og BMW ligger fremdeles foran, men avstanden fra Toyota til førsteplassen er meget kortere enn fra Toyota til fjerdeplassen.

Det er med andre ord ikke bare lengderegulerbart ratt som skaper suksess.

Powered by Labrador CMS