Toyota Corolla

Niende generasjon Corolla har fått et skikkelig løft utseendemessig. Den imponerer på flere områder og utfordrer nå Golf, Focus og Astra.

Publisert Sist oppdatert

Corolla
Corolla

Først publisert i BIL 1 - 2002.

Stort modellutvalg preget av vellykket europeisk design og kjent Toyotakvalitet, vil utvilsomt gjøre dette til en bil som er lettere å selge enn forgjengeren. Toyota gir klart uttrykk for at de ønsker å levere moderne biler med tiltalende eksteriør og interiør.

I Norge leveres Corolla i fem karosserityper og med seks motoralternativer. Sedanutgaven har importøren foreløpig valgt å vente med. Det er femdørsutgaven som forventes å bli bestselgeren. Importøren regner med at stasjonsvognen vil stå for en fjerdedel av salget med flerbruksvarianten Verso hakk i hæl. Tredørsutgaven vil spille en mindre rolle på det norske markedet.

Sportslig
Tre- og femdørsutgavene er de klart mest sportslige både komfortmessig og kjøremessig selv når vi ser bort fra T-Sport med 192 hk.Det er blitt en trend i tiden at familiebilene skal ha en sportslig karakter, og Corolla er intet unntak. Dette gir gode kjøreegenskaper, men fjæringskomforten reduseres. Det er spesielt skarpe kanter og tverrgående asfaltkanter som merkes godt. Men om komforten, lider, er kjøreegenskapene desto livligere og tre- og femdørs Corolla er morsomme å kjøre.

Fjæring og demping er overraskende forskjellige mellom de ulike karosseritypene. Stasjonsvognen har helt klart bedre fjæringskomfort uten at kjøreegenskapene har blitt vesentlig dårligere. Bilen er nøytralt balansert, og er svært tilgivende. Flerbruksvarianten Verso befinner seg midt mellom stasjonsvognen og kombikupéene på dette området, og til å være en relativt høy bil har den overbevisende kjøreegenskaper.

Sittekomforten er jevnt over god, men for langbeinte personer vil nok sitteputen oppfattes som noe kort. Setene gir god sidestøtte i både pute og rygg. Toyota har ikke lengdejustering av ratt i sine modeller. Corolla er dessverre ikke noe unntak og dette gjør at det er vanskelig å finne en optimal kjørestilling, det er rett og slett litt for langt frem til rattet.

13,5 cm lenger akselavstand sammenlignet med forgjengeren har gitt positive utslag, og det merkes spesielt godt ved at bakseteplassen er blitt vesentlig bedre.

Ny interiørdesign
Det er ikke bare eksteriøret som har gjennomgått en total forvandling. Interiøret bærer også preg av å være nydesignet. Dashbordet har fått moderne linjer med midtkonsoller i aluminiumsetterligning. Noe av plasten fremstår som litt billig, men sammenlignet med eldre Toyotamodeller er dette som å gå på motevisning. Dette virker nytt og spennende.

Utstyrs- og sikkerhetsnivået er nesten som forventet i denne klassen. Fire kollisjonsputer og ABS med EBD er standard. Elektronisk stabilitetskontroll er standard bare på toppmodellen, og vi hadde forventet at hodekollisjonsputer skulle bli standard. Men det virker som om Toyota er redd for å gå foran og heller vektlegger lav pris.

Alle motorene i Corolla er kjente motorer, mens gearkassene er nye. Den minste motoren er en 1,4-liter, og en sprek sådan. De 97 hestene er forbausende friske. Tre- og femdørs Corolla fremstår absolutt ikke som undermotorisert med denne motoren, selv om du selvsagt må bruke gearspaken flittigere enn med 1,6-literen.

1,6-literen på 110 hk gir mye kjøreglede, og er kanskje den motoren som passer best i stasjonsvognen, hvor man gjerne skal ha litt last. Dieselmotoren med 90 hk er også et godt alternativt. Støynivået er behagelig, og du får dreiemomentet i de hastigheter du har bruk for trekkraft. Gearkassene fremstår som smidige og lettsjaltet med en fornuftig utveksling.

Toppmodellen T-Sport har en 192 hester 1,8-liter under panseret. Denne motoren har i likhet med de andre bensinmotorene variable ventiltider, men har i tillegg også variabelt ventilløft. Dette bidrar til en forholdsvis flat dreiemomentkurve som ligger over 160 Nm allerede fra 2600 o/min. 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder og 225 km/t toppfart sier bare litt om T-Sports egenskaper.

Flerbruksbilene i kompaktklassen har gjort et realt innhogg på salgsstatistikken og Corolla Verso blir en aktør som skal tas på alvor. Verso har praktiske seteløsninger og byr på mye plass. Som sjåfør sitter du høyt og har god oversikt. Den store frontruten kombinert med store sidevinduer gir god romfølelse. Mens de andre Corollamodellene har gearspaken i gulvet, er den i Verso plassert i en konsoll som er integrert i dashbordet og er derfor nærmere rattet.

Corolla har vokst seg stor, og modellutvalget er nå direkte sammenlignbart med de europeiske konkurrentenes. Mens den avtroppende Corolla neppe var noen direkte rival til Golf eller Focus, er dagens modell nettopp det - og en offensiv sådan.

DETTE ER Toyota Corolla:

Lengde: 418,0 (424,0) cm. Bredde: 171,0 (170,5) cm. Høyde: 147,5 (161,0) cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 149,0/147,0 cm. Bagasjeromvolum: 289 (417) liter. (VDA). Tankvolum: 55 liter.
* = denne motoren leveres bare i Corolla Verso. Alle mål og data gjelder 3- og 5-dørs kombikupé unntatt mål i ( ) som gjelder Corolla Verso. Prisene gjelder 5-dørs modell med laveste utstyrsnivå og for Verso 1.8. Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS