-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Dekk slites ulikt: Hvor skal de beste sitte?
Dekk slites ikke likt, noe de fleste kan slå fast to ganger i året – ved dekkomleggingen. Et tilbakevendende spørsmål er: Skal de beste dekkene monteres foran eller bak?

Likevel er det viktig å huske at selv om de styrende forhjulene bestemmer kursen, er det bakhjulene som er avgjørende for retningsstabiliteten. Riktignok anbefaler enkelte produsenter av forhjulsdrevne biler at nye dekk skal monteres på forhjulene først, fordi de mener at dette sikrer sjåføren best mulig grep på våte veier eller vinterføre.
Erfaring fra en rekke dekktester i regi av bladet Bil viser at retningsstabiliteten er viktig for sikkerheten. Erfarne dekkeksperter hos finske Nokian Tyres understreker at det nettopp er på vått og glatt underlag at store forskjeller i mønsterdybde kan påvirke kjøreegenskapene dramatisk. Under slike forhold er situasjonen helt annerledes enn på tørre og bare veier hvor forkjellig slitasje mellom for- og bakhjul betyr lite i praksis.
I tvilstilfeller må man sette hensynet til retningsstabilitet først, og det er og blir bakhjulene som hjelper til å holde bilen på veien i kritiske situasjoner. Dersom bilen skyves rett forover med slitte dekk foran i en understyringssituasjon, er dette å foretrekke fremfor en situasjon der bakparten slenges ut av kontroll i kraftig overstyring. De fleste bilførere vil i en slik situasjon automatisk slippe opp gassen, noe som reduserer understyringen og gjør det lettere å komme ut av knipen.
Som nevnt innledningsvis er det delte meninger om saken, så dette må kun anses som et råd fra vår side. Den beste løsningen er selvsagt å bytte alle fire dekkene samtidig samt å sørge for at du alltid benytter dekk med godt nok mønster, både foran og bak.