-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS
Dekkforhandlerne sjekkes
Landets dekkforhandlere må regne med kontrollbesøk fra Statens Vegvesen de nærmeste månedene. Hensikten er å sjekke at EU-reglene om merking blir fulgt.

– De første kontrollene har allerede startet. Utover året vil kontrollaktiviteten tilta i omfang, sier rådgiver Gro Bakkerud i Vegdirektoratets seksjon for tilsyn og kontroll.
EUs dekkmerkeforskrift trådte i kraft fra 2013. Hensikten med bestemmelsene er å påvirke bilistene til å kjøpe sikrere, mer støysvake og mer drivstoffeffektive dekk.
LES: Slik blir den nye dekkmerkingen
– Alle dekk skal nå være merket med en standardetikett som opplyser hvor gode de er når det gjelder hvert av disse kriteriene. På den måten vil også produsentene kunne oppmuntres til å lage dekk som scorer best mulig på karakterskalaen, sier Bakkerud.
Hvis kontrollene avdekker manglende, mangelfull eller feil merking, kan tilsynet gi pålegg om retting innen en gitt frist. Det kan også ilegges overtredelsesgebyr og tvangsmulkt.
Stanser dårlige dekk
EU-merkingen stiller flere krav til landets dekkforhandlere.
– I tillegg til selve dekkmerkingen har vi sørget for at den samme informasjonen om EU-merkingen følger med regningen til kundene. Systemene for dette er på plass, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor.
LES OGSÅ: EU-merking til glede og bekymring
Hun synes det er positivt at kravene til merking følges opp av kontroller.
– Da blir det vanskeligere for useriøse forhandlere å lempe dårlige dekk inn på markedet. Det er bra at informasjonskravene omfatter alle som tilbyr dekk, også på internett og som partisalg, sier Køste.
Nå har Vianor også laget plakater om merkeordningen. De skal henges opp i dekkbutikkene.
Lite kartlagt
Gjennom de regionale kontrollene håper Vegdirektoratet også å få bedre oversikt over hvem som forhandler dekk her i landet.
– Det kreves ingen godkjenning for å selge bildekk. Å føre tilsyn med at merkeforskriften overholdes kan dermed også bidra som kvalitetskontroll i en bransje som er svært åpen og lite kartlagt, sier Gro Bakkerud.
Også bilforhandlerne og alle andre som tilbyr nye dekk for salg må tilpasse seg forskriften, og kan omfattes av tilsynet.
Kvaliteten på dekk er viktig både for å redusere støyplager og forurensning.
– Dekk står for 20 til 30 prosent av kjøretøyenes samlede drivstofforbruk, hovedsakelig på grunn av rullemotstand. Teknologisk utvikling har gjort det mulig å minske rullemotstanden betydelig og redusere drivstofforbruket med opptil ti prosent for en personbil, sier Bakkerud.