-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Dekktips for vinterferien
Snart skal norske skolebarn på vinterferie. Mange barnefamilier pakker bilen full og drar på skiferie. Du som vil kjøre trygt bør sjekke bilen, og ikke minst dekkene!
Snart skal veiene fylles av tusenvis fullastede biler med barnefamilier på vei mot skisentrene. Ikke alle har sjekk av bilens vinterdekk med på huskelisten, men de er blant de viktigste sikkerhetsfaktorene i ferietrafikken.
– Gode dekk og riktig lufttrykk kan redde liv, men uansett hvor gode dekk en har på bilen er det aller viktigste at feriefolket avpasser farten etter forholdene, sier salgssjef Frode Abrahamsen i Michelin Norge.
– På isete vei er bremsestrekningen rundt åtte ganger så lang som på tørr asfalt.
Du som vil unngå ulykker på vei til vintereventyret kan med fordel benytte disse dekktipsene fra Michelin:
Sjekk at hjulene sitter fast
Altfor mange glemmer å ettertrekke hjulmutrene når du har skiftet til vinterdekk. I følge en undersøkelse fra 2009 kan så mange som hver fjerde bilfører kjøre på hjul som kan løsne.
Kontroller at du har riktig lufttrykk
For lavt lufttrykk øker risikoen for punktering, svekker veigrepet og gir dårligere veiegenskaper, foruten at dekket slites raskere enn nødvendig. Dessuten øker drivstofforbruket.
I følge en undersøkelse utført av Michelin i 2010, kjører om lag en av tre norske biler med for lavt trykk i minst ett dekk. Når du kjører bil med full last skal du bruke det høyeste trykket som er angitt i instruksjonsboken, ved tanklokket eller i dørstolpen på bilen.
Kontroller dekkenes mønsterdybde
Loven krever minst 3 millimeters mønsterdybde, men et par millimeter mer anbefales fordi det gir en betydelig kortere bremsestrekning og bedre grep på snø.
Sjekk piggene om du kjører med piggdekk
Piggene bør stikke ut 1-2 millimeter, og det bør ikke mangle for mange av dem. Slitte eller for få pigger, svekker dekkets veiegenskaper. Slitte pigger hører du fortsatt inne i bilen, men de gir svært dårlig grep.
Plasser de beste dekkene bak
Dekkene med best mønsterdybde skal plasseres bak for beste veigrep. Det reduserer faren for å miste kontrollen ved at bilens bakdel slenger ut i en sving.
Når grepet på bakakselen er bedre, er det lettere å kontrollere og styre bilen i en sving ved å redusere farten og dreie rattet i samme retning som kurven.
Lovgivning for vinterdekk
Både i Norge og Sverige kreves det vinterdekk på vinterføre. I Finland kreves vinterdekk t.o.m. siste februar, uansett føre. Skal du dra til alpene, så tenk på at piggdekk er forbudt i Tyskland.
Kilde: Michelin Norden