-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Elbileiere slurver med dekkskift
En sjekk av 1200 biler viste i fjor sommer viste at elbileiere er mindre påpasselige med dekkskift enn andre.

Undersøkelsen viste at nesten dobbelt så mange elbilister kjørte med vinterdekk på sommeren sammenlignet med de som kjører tradisjonelle biler.
Opptellingen ble gjort i garasjehusene til Sandvika, Strømmen og Storo storsenter i juli, og viste tydelige tegn på at førerne av mindre elbiler (ikke medregnet Tesla) ikke prioriterer å skifte dekk i like stor grad som eierne av andre biler.
Ti prosent av bilene med forbrenningsmotor hadde vinterdekk, mens hele 18 prosent av elbilene brukte dekk som ikke egner seg på sommerføre.
Lengre bremsestrekning
- Vinterdekk er ikke laget for sommertemperaturer. Piggfrie vinterdekk på sommeren har en lengre bremselengde enn sommerdekk, og også kjøreegenskaper og presisjon svekkes betydelig, sier Dr. Andreas Topp, sjef for vinterdekkutvikling i Continental.
I tillegg til at bremselengden øker dramatisk med vinterdekk, er også sidegrepet betydelig redusert. Det betyr at en unnamanøver som ville vært uproblematisk med sommerdekk, kan være umulig med vinterdekk på sommerføre.
- Å kjøre med vinterdekk på våt og varm sommervei kan sammenlignes med å kjøre på islagte veier med sommerdekk. Det kan til og med være enda skumelere, fordi folk ikke er klar over hvor farlig det er, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes.
Økt energiforbruk
I en elbil er dette spesielt kritisk på grunn av den relativt korte rekkevidden sammenlignet med en tradisjonelt motorisert bil.
- Rullemotstanden er opp mot 15 prosent høyere med vinterdekk, og dermed blir også rekkevidden kortere. Generelt sett kan man si at rekkevidden reduseres med fem prosent, sier Haukenes.
Kortere rekkevidde
Det er heller ikke bare energiforbruket som øker drastisk hvis du kjører med vinterdekk på sommerføre. Dekkene vil også slites vesentlig raskere enn et sett med sommerdekk.
- Den myke gummiblandingen er ikke laget for høye temperaturer, og dekkene vil slites mye fortere på sommerføre. Et sett med vinterdekk kan rett og slett bli ødelagt allerede etter én sommersesong, forteller produktsjefen.
Det er med andre ord både økonomiske og sikkerhetsmessige grunner til å sørge for at bilen er riktig skodd gjennom sommersesongen.