-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Hjulskift med en hånd på ryggen
Mange sliter med å få løs hjulmutterne to ganger årlig. Nå lanseres et nyttig hjelpemiddel.


Jernia lanserer 12 V elektrisk jekk. Du trykker på en knapp i stedet for å jekke manuelt. (Foto: Jernia)
En ny type mutterløsner er utstyrt med et dreiemoment som gir ekstra kraft på mutteren som skal løsnes. En støttehylse tres på en annen mutter for å gi mothold.
– Denne løsner selv de hardeste hjulmutterne. For de fleste vil det å holde å bruke bare én hånd, sier kategoriansvarlig Stig Ekelund i Jernia.
Mutterløsneren har vært solgt gjennom NAF et halvt års tid, men når Jernia også nå tar den inn, blir den tilgjengelig for et større publikum, skriver Newswire.
Elektrisk jekk
Høstens første hjulskift er allerede et faktum etter at temperaturen sank betraktelig mange steder i landet.
Men mange velger å sette bort jobben. Mens to av tre menn skifter hjulene selv, gjør bare tre av ti kvinner det samme, viste en InFact-undersøkelse fra i vår.
– Hjulskiftskifte kan være fysisk krevende, og mange gruer seg. Derfor har vi tro på at utstyr som letter jobben, vil være kjærkomment for mange. Mange rygger vil bli spart, sier Ekelund.
Å jekke opp bilen, blir også enklere. Denne vinteren begynner Jernia å selge en biljekk som går på strøm. Du trykker på en knapp i stedet for å jekke. De 12 voltene som driver jekken, henter du ut fra sigarettenneren.
– Jekken er svært enkel i bruk og kan løfte to tonn opp til 35 centimeter over bakken. Men det er like viktig som før å sørge for at jekken står stødig, at bilen står på flatt underlag og at håndbrekket er satt godt på, sier Ekelund.
Ikke skru til
Hjulmuttere kan være svært vanskelige å få opp etter at bilverksted eller bensinstasjon har skrudd dem på med trykkluftpistol. Med den nye halvautomatiske mutterløsneren skal man passe på å ikke gå i samme fella selv.
– Den kan skru begge veier, men vi fraråder på det sterkeste å bruke den til å skru mutterne på, siden du da kan skru hardere enn du vanligvis ville klart. Ved en punktering langs veien har du som regel bare en vanlig felgnøkkel til rådighet, sier Ekelund.
Piggfrie vinterdekk kan du sette på allerede nå, mens piggdekk ikke skal på før tidligst 1. november, hvis ikke kjøreforholdene tilsier noe annet.
Gode råd for hjulskift:
- Før du går i gang: Husk å sette bilen i gir og dra på håndbrekket. Sett bilen på et flatt sted. Vær nøye med å feste jekken til jekkpunkt på kanalen. (Punktet er som regel vist instruksjonsboken.)
- Det er lurt og viktig for stabiliteten på bilen at du setter hjulene du tok av i vår på samme plass som da du tok dem av. For du husket vel å merke dem?
- Husk at mange dekk har en pil som viser kjøreretning. Dekk montert feil vei, mister evnen til å drenere bort vann og snøslaps, resultatet er dårligere veigrep.
- Vent med å stramme hjulboltene skikkelig til jekken er nede og dekket hviler på fast grunn. Det er viktig at du strammer boltene i kryss. Gjør du ikke det, risikerer du at en bolt sprekker på grunn av for sterkt trykk fra én side.
- Husk å ettertrekke muttrene når du har kjørt noen mil.