-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ønsker bedre dekkmerking
Nye EU-regler om merking av vinterdekk passer ikke for nordiske forhold, ifølge fagfolk. Nå vil dekkbransjen ha en bedre merkeordning.

– For bileiere som skal kjøpe nye vinterdekk i høst gir den nye europeiske merkeordningen ufullstendig og til dels misvisende informasjon, sier Hroar Braathen, daglig leder i Dekkimportørenes Forening.
Dekkmerkeforskriften trådte i kraft fra årsskiftet. Denne høsten får den for første gang praktisk betydning for tusenvis av nordmenn som skal kjøpe nye vinterdekk.
– Når piggfrie vinterdekk testes på våt asfalt, kommer de dårlig ut på våtgrep. Dekk som kan passe godt på norsk vinterføre får langt på vei strykkarakter, fordi de ikke duger på søreuropeiske, snøfrie vinterveier.
Torsdag denne uken møtes nordiske fagfolk til bransjeseminar på Gjelleråsen utenfor Oslo. Her deltar også den skandinaviske organisasjonen for dekkteknologi, STRO, og representanter fra Vegdirektoratet.
Bedre merking
– Der blir dette et viktig tema. Vi kommer til å diskutere hvordan merkingen av piggfrie vinterdekk kan bli bedre og gi mer relevant forbrukerinformasjon, sier Braathen.
EU-merkingen har en karakterskala for rullemotstand, våtgrep og støy. Informasjon om hvordan dekket scorer på disse kriteriene skal være tilgjengelig på utsalgsstedet.
– Det vanlige når dekk testes er at bedømmingen omfatter 10 til 12 målekriterier. For vinterdekk inngår prestasjon på snø og is. Dette er viktig for norske bilister, og vi vil jobbe for at det skal fremgå av dekkmerkingen, sier Braathen.
Hos forhandlerne er det høysesong for salg av vinterdekk, omlegging og dekkservice.
– Det er veldig trykk for tiden, og mange spørsmål fra kunder som trenger råd og veiledning, sier Katrine Køste, produktsjef i Vianor.
Må velge
For noen kan hovedvalget mellom piggdekk og piggfrie vinterdekk være vanskelig.
– På isete asfalt kommer piggdekkene til sin rett. På snøføre har mange av de piggfrie typene helt utmerkede egenskaper. Her må den enkelte vurdere hva som passer best til eget bruk.
Hos Vianor velger drøyt halvparten av kundene piggfritt.
– Men det er store variasjoner fra landsdel til landsdel. På Østlandet og i de store byene går det mest piggfritt, sier Køste.
Uansett om man velger å kjøre med eller uten pigger, bør man velge vinterdekk med mønster og gummiblanding som passer nordiske forhold.
– Det betyr blant annet at dekkene skal være konstruert for å gi godt feste på snø og is og gi skikkelig sidegrep på svingete, glatte veier. Derfor er det viktig at EU-merkingen gir korrekt informasjon om dette, sier Katrine Køste.