-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Piggdekk må kjøres inn
Bileiere som møter vinteren på nye piggdekk må kjøre ekstra mykt den første tiden, ifølge eksperter. Hvis ikke kan piggene løsne.

– Nye piggdekk må kjøres inn pent og rolig for at piggene skal få godt feste i dekket. Dette er det nok mange som ikke er klar over, sier Katrine Køste, produktsjef i Vianor.
Hun anbefaler at vi regner de første 30 til 50 milene som innkjøringsperiode.
– Unngå kraftig akselerasjon og hard oppbremsing i denne fasen. Rolig innkjøring bidrar til at piggene fester seg og står optimalt.
Salget av piggdekk er høyt for tiden, så i år er det spesielt mange bilister som må huske å ta denne forholdsregelen, ifølge Vianor.
– Andelen piggdekk øker. Hos oss ligger den tett oppunder 50 prosent. Mange familier har to biler og velger ofte piggdekk på den ene, sier Katrine Køste.
Flere på pigg
Hroar Braathen, daglig leder i Dekkimportørenes Forening, bekrefter utviklingen.
– Med to tøffe vintre friskt i minne, er det flere enn før som har valgt piggdekk de siste par årene. På landsbasis ligger nok andelen nå på rundt halvparten, sier Braathen.
Men også i de store byene er piggandelen betydelig. Ifølge dekkimportørenes anslag ligger den på rundt 15 til 20 prosent.
– På isete asfalt kommer piggdekkene særlig til sin rett. Den typen føre er det mye av i Norge, og derfor vil det alltid være mange bileiere som føler behov for å bruke pigg, sier Braathen.
På grunn av veisalting råder han bilistene til å vaske vinterdekkene jevnlig, gjerne så ofte som hver uke.
Saltbelegg
– Sist vintersesong ble det pøst ut rekordhøye 330 000 tonn veisalt i Norge. Saltet danner et belegg som forringer dekkenes egenskaper. Heldigvis kan man bli kvitt belegget ved å vaske dekkene med mildt såpevann.
Uansett om man velger pigg eller ikke, er det viktig at vinterdekkene har en gummiblanding som er beregnet på nordiske forhold, påpeker Braathen. Det betyr blant annet at de skal være konstruert for å gi godt feste på snø og is og skikkelig sidegrep på svingete, glatte veier.
Minstekravet til mønsterdybde for vinterdekk er tre millimeter.
Vianor anbefaler å skifte når mønsterdybden kryper under fem millimeter, for å være sikker på at dekkene har tilstrekkelig evne til å drenere vekk snø og slaps.