Dekk og bil i el-fellesskap

Michelin går sammen med Venturi om en felles elbil som debuterer i Paris.

Publisert Sist oppdatert

Michelin går sammen med Venturi om en felles elbil

Petter Stordalen-bestilling?

Venturi, i det siste Monaco-basert, har fått masse publisitet i Norge det siste året også, etter at det er antydet at Petter Stordalen har bestilt en bil fra denne spesialisten på el-biler.

Sist det var bilutstilling i Paris viste de et par drømmebiler med alternativer til batteri-strøm også. En bil hadde solcelleoverflate, den tok jo litt plass kan man si, og en brukte vindmøller. I det minste var det ganske morsomt.

Denne er forresten benyttet som politibil i filmen Babylon A.D. mens solcellebilen gjorde en grei figur i World Solar Challenge, et ganske spesialisert billøp.

Nå bygger Venturi en ny, ganske stor, fabrikk som skal være klar til fullskala produksjon neste år. Og hva de skal bygge får vi kanskje beskjed om på Paris-utstillingen.

Avansert hjulenhet

For der har dekk-giganten Michelin, og Venturi gått sammen om å utvikle en felles modell, utstyrt ”med den mest avanserte teknologien”, som det heter i de første meldingene.

Det betyr antakelig minst de aktive hjulene Michelin har vist før. En hjulenhet som inneholder alt, el-motor, regenerative bremser og avfjæring.

Men en slik løsning vil nok være mye nærmere en ren bybil enn den Fetishen som Venturi også har lovet å vise på årets Paris-utstilling. Og da snakker vi om en ren toseters sportsbil, av den typen vi har sett før, men med en flunkende ny motor, utviklet av Venturi, på 300 hestekrefter.

Akkurat denne standen kan bli en av de mer spennende el-bil-visningene i Paris i år. Og dem blir det mange av.

Les om Venturi i Paris 2006

Powered by Labrador CMS