-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Peugeot med nye fristelser
Peugeot viser nå de første bildene av 308 som ren elbil. Du kan velge mellom 5-dørs kombikupe eller stasjonsvogn, men igjen settes tålmodigheten på prøve.
Nye Peugeot 308 ble lansert som ladbar hybrid i fjor, men nå kommer modellen som ren elbil, og dermed kan det være duket for norsk suksess. Du kan velge mellom kombikupeen E-308 eller stasjonsvognen med betegnelse E-308 SW.
– Vi ser frem til å få denne bilen til Norge, både som kombi og stasjonsvogn. Begge bilene byr på svært gode kjøreopplevelser, og E-308 SW vil bli familiens drømmebil. Kombinasjonen elektrisk bil, design og kjøreglede vil passe perfekt for norske kunder, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
Importøren fremhever spesielt to gode grunner til å velge en E-308: et meget lavt snittforbruk på 12,7 kWt per 100 kilometer samt stasjonsvognens praktiske egenskaper. I dag er det kun MG som har en helelektrisk stasjonsvogn på markedet i et folkelig prisleie.
Peugeot lover kjøreglede og design på nivå med de ladbare hybridene av 308, men elbilene vil skille seg ut gjennom blant annet 18-tommers felger.
Ny drivlinje
Peugeot E-308 og E-308 SW blir utstyrt med splitter nye motorer som yter 156 hestekrefter (opp fra 136 hk i e-208/e-2008) og har maks dreiemoment på 260 newtonmeter fra første turtall.
Utvekslingen i girboksen er optimalisert for rekkevidde, og bidrar sterkt til det lave forbruket på 12,7 kWt per 100 km.
Batteriet har en ny sammensetning av 80 posent nikkel, 10 prosent mangan og 10 prosent kobolt. Det har økt kapasitet sammenlignet med dagens elektriske Peugeot-modeller. Brutto ligger det på 54 kWt og netto 51 kWt.
Det er en økning på noen prosent fra tidligere batteripakker, men tallene virker likevel beskjedne i dagens marked. Mange klarer seg med begrenset rekkevidde, men da må i så fall prisen være gunstig.
Optimalisert for rekkevidde
Flere grep bidrar til å kutte i forbruket. Motor, batteri og girboks er optimalisert, og i tillegg er aerodynamikken i fronten og under bilen forbedret.
Bilen er også gjort så lett som mulig og er utstyrt med spesielle dekk i noen varianter. Til sammen gir dette en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til WLTP (varierer med modell og utstyrsnivå).
i-cockpit
Peugeot skiller seg fra de fleste konkurrenter gjennom førerplassen som går under navnet i-Cockpit. i-Cockpit ble lansert for ti år siden og har utviklet seg gradvis gjennom mange modeller.
E-308 og E-308 SW vil få siste generasjon i-Cockpit med et kompakt ratt, 3D-instrumenter i synsfeltet over rattet og en ti-tommers skjerm i midtkonsollen. 308-serien har nyeste versjon software og infotainment-system.
Standard er E-308 utstyrt med en 11 kw ombordlader, og langs veien kan den lade med opptil 100 kw fra ladere som leverer det.
– Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk. I E-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre bilen billigere både i innkjøp og i bruk, avslutter Rune Hensel.
Som nevnt kommer bilene til kort mot mange konkurrenter med hensyn til rekkevidde, men når det gjelder ventetid er de fullt på høyde. Peugeot forteller nemlig at nye E-308 kommer på markedet sommeren 2023. Selv med en tidlig sommer betyr det ventetid minst på nivå med et svangerskap.