-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Subaru feirer 50 år i Norge med tre nye elbiler
De tre modellene er ny generasjon Solterra, Uncharted og E-Outback. De skal ifølge importøren bli tilgjengelige i løpet av de neste 8 månedene.
Det er ikke lenge siden vårt søsternettsted BilNytt.no varslet om nyheten som i dag er offisiell.
- Subaru i Norge fyller 50 år i år og det skal vi gjøre noe med. Det kommer mer informasjon om nye modeller fremover, sa konsernsjef i Gill Gruppen, Lars Borger Hansen, til nettstedet.
Subaru-sjef Torbjørn Lie hadde allerede tidligere annonsert et kommende Subaru-comeback, og at tre nye elektriske modeller skulle lanseres.
Nå er kattene ute av sekken.
Oppgraderte Subaru Solterra er først ut og kan allerede bestilles hos landets Subaru-forhandlere.
Utleveringene starter ifølge Subaru Norge i november, og markerer begynnelsen på produsentens nye modellprogram her i landet.
Etter Solterra følger C-SUV-en Uncharted, før Subaru E-Outback, nok en modell Subaru-forhandlerne nok ser frem til å kunne tilby, avslutter trioen av nye modeller.
Av standardutstyr og spesifikasjoner som er tilgjengelig fra og med innstegsvariantene, lister importøren opp:
- Forvarmingsfunksjon for driftsbatteriet, for raskere lading
- Permanent firehjulsdrift med X-Mode Dual Mode og Grip Control
- Tilhengerkapasitet på 1.500 kg for verjonen med firehjulsdrift, AWD
- 22 kW AC-ombordlader som standard og støtte for 150 kW DC-hurtiglading
- Ny interiørdesign og 14-tommers infotainment-skjerm
- 21 cm bakkeklaring
- Subarus sikkerhetspakke, Safety Sense
Fornyet Solterra
Nye Subaru Solterra, tvillingmodellen til kommende, kraftig oppgradert, Toyota bZ4X, har fått oppdatert design både utvendig og innvendig. Interiøret fremstår nå med en utforming Subaru selv karakteriserer som mer moderne og stilren utforming, der den nye 14-tommers multimediaskjermen gir tilgang til en rekke nye funksjoner som forbedrer kjøreopplevelsen.
Solterra er utstyrt med et 73,1 kWt litium-ion-batteri som gir en estimert rekkevidde på opptil 520 km (WLTP)*. For nordiske forhold er batteriforvarming en interessant nyhet – denne kan aktiveres manuelt, eventuelt automatisk, når bilen navigerer mot en hurtigladestasjon.
Solterra støtter 22 kW AC-lading og 150 kW DC-hurtiglading.
Videre kan Subaru fortelle at bilen er forbedret med nye fjæringsinnstillinger og en oppgradert karosserikonstruksjon, noe som skal gi redusert støy og færre vibrasjoner. Resultatet er ifølge produsenten en mer komfortabel og dynamisk kjøreopplevelse.

Mer kompakt nykommer
Subaru Uncharted skal sette en ny standard innen kjøreegenskaper i C-SUV-segmentet. Den får permanent firehjulsdrift og X-Mode tilgjengelig allerede fra salgsstart, og får en sjenerøs bakkeklaring på 21 centimeter.
Noe spesielt for Subaru, vil modellen også tilbys med forhjulstrekk, da den er Subarus versjon av den kommende elektriske Toyota CH-R+. Den kan leveres med to forskjellige batteristørrelser. Det ene er på 58 kWt, mens det andre er et større 77 kWt-batteri, som også brukes i versjonen med permanent firehjulsdrift.
For varianten med forhjulsdrift vil tilhengerkapasiteten være 750 kg. uavhengig av batteristørrelse.

Elektrisk Outback
Modellutvalget utvides også med introduksjonen av helelektriske E-Outback og med dette tar Subaru utvilsomt et viktig steg videre i sin elektriske satsing.
Modellen kompletterer en modellportefølje som dermed er blitt mer spennende sammen med Solterra og Uncharted.
Modellen skal ifølge produsenten videreføre Subarus kjente styrker. Det innebærer permanent symmetrisk firehjulsdrift (AWD), høy sikkerhet, pålitelighet og kompromissløs kvalitet, hevder Subaru videre.

Optimisme hos importøren
- Vi ser virkelig frem til å dele mer detaljert informasjon om kommende modeller, sier Torbjørn Lie, administrerende direktør i Subaru Norge, og fortsetter:
- Subaru Uncharted representerer et spennende nytt kapittel – en bil som kombinerer Subaru sine solide egenskaper med ny teknologi, samt nye valgmuligheter.
- Med E-Outback videreføres historien bak et modellnavn som for mange er synonymt med kvalitet, fremkommelighet og eventyrlyst. Det er mye å glede seg til, og vi ser frem til å fortelle mer snart, avslutter Lie.
Til BilNytt.no la konsernsjef Borger Hansen en lignende optimisme for dagen tidligere i juli, til tross for at Toyota så langt har solgt voldsomt mye mer av bZ4X enn Subaru har greid å få ut Solterra:
- Ut fra det vi vet i dag, vil neste Solterra være konkurransedyktig, svarte Hansen på spørsmål om Subaru ville klare å få volum på salget av neste modell.
- Subaru har en fordel i at merket har lojale forhandlere og lojale kunder, sa han også og la til:
- Det har vært viktig for å ivareta Subaru-kundene og stå gjennom utfordringene, og forhandlerne har tro på et comeback for merket.
* Subaru Norge presiserer at alle data er foreløpige og avventer godkjenning. De oppgitte verdiene er forventede tall, og må gjennom homologering før de kan bekreftes som endelige, understrekes det.