Kia kaller sin designfilosofi «Opposites United», og beskriver utseendet til EV5 som robust og samtidig sofistikert. EV5 har en firkantet silhuett, en markant D-søyle og Kias “Star Map”-lyssignatur foran og bak. En prototype er nå på vei til Norge i båt.

Kias viktigste kommer til høsten

Den har vært på veien i flere kontinenter i et års tid, og om ikke lenge er det Norges tur til å ta imot mellomklasse-SUV-en Kia EV5.

Publisert Sist oppdatert

Modellen er tildelt oppgaven å bli "en hjørnesten i Kias vekststrategi i Europa". 

SUV mellomklasse er Europas raskest voksende segment - og samtidig det mest konkurranseutsatte.

Det betyr at Kia EV5 skal måle krefter med folkekjære og etter hvert ganske rimelige modeller som Tesla Model Y, Toyota bZ4X, Volkswagen ID.4, Nissan Ariya og Skoda Enyaq, samt nykommere som salgsplogen BYD Sealion 7 og kinakollega Xpeng G6.

Hva har så Kia EV5 som gjør at den skal hamle opp med disse? 

Kanskje designen?

Nye gener

EV5 er tredje bil ut med de nye slektstrekkene til Kia (etter EV9 og EV3), det betyr at EV5 har en firkantet og ganske kul fasong. Om ikke annet, skiller den seg kraftig ut fra absolutt alle de nevnte konkurrentene nevnt over.

Formen borger også for god innvendig plass og luft under luka. Bagasjerommet er oppgitt til 566 liter - frunken 44 liter. 

Baksetene skal kunne legges helt flatt for å maksimere bagasjeplassen, og lastelengden er da oppgitt til å være inntil to meter. 

Setene har massasjefunksjon for føreren, fireveis korsryggstøtte, oppvarming og ventilasjon. Interiøret bruker resirkulert PET-plast i seter og tepper, midtkonsoll og hodestøtter. Det er biologisk skum i seter og BTX-fri maling på dører, dashbord og midtkonsoll.

Lansert for et år siden

Bilen har vært på veien i flere land i over et år, på flere kontinenter.

Kommunikasjonssjef for Kia Norge, Christian Lagaard, opplyser til BilNorge.no at versjonen for Europa og Norge ikke er nøyaktig den samme som den som er lansert i Asia. 

Batteriet er på 81,4 kWt som skal gi inntil 53 mil rekkevidde. 

EV5 er bygget på en plattform med 400 voltsteknologi, og får med det ikke den raskeste hurtigladingen fra produsentens hyller. 

Maks ladeeffekt er 150 kW og ladetiden fra 10 til 80 prosent skal ta 30 minutter på det mest optimale. 

Motoren yter relativt beskjedene 218 hestekrefter og akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen skal gjennomføres på 8,4 sekunder. 

Foreløpig er bilen varslet kun med forhjulstrekk, men firehjulsdrift skal være på vei. Tilhengervekten er oppgitt til 1200 kilo. Bakkeklaringen er på 17 centimeter. 

Alt "smart" 

EV5 er utstyrt med toveis lading, såkalt Vehicle-to-Load (V2L). Med opptil 3,6 kW effekt, kan føreren bruke bilens batteri til å drive og lade eksterne enheter via en innvendig kontakt eller ekstern adapter.

Enpedal-systemet er i versjon 3.0, så det får vi tro er bra: 

Regenereringen skal "være smart", i form av at den forbedrer energieffektiviteten ved å bruke navigasjonsdata til automatisk å justere bremsing og hastighet ved veikryss, fartsgrenser og mer. 

En ny generasjon varme- og kjølesystem for batteriet skal gjøre oppvarming av kupeen mer effektiv. Systemet loves å kunne opprettholde rekkevidden i kalde, nordiske vintre.

Tilkoblingsteknologien skal også være smart. 

En såkalt Connected Car Navigation Cockpit er inkludert i en panoramaskjerm som kombinerer et 12,3-tommers instrumentpanel, en 12,3-tommers infotainmentskjerm og en 5,3-tommers klimaskjerm. 

Spesielt navigasjonen er forbedret, ifølge Kia. EV5 har Online Navigation, som skal gi levende kartinformasjon og henter data fra en server som oppdateres hver fjerde uke.

God plass og loungeaktig atmosfære.

Bilen er utstyrt med den nyeste pakken med Kias førerassistentsystemer. 

EV3 bestselger

Kia er hittil i år det 16. største bilmerket i Norge, med en markedsandel på 2,12 prosent, ifølge OFV-tall fra årets syv første måneder. 

Det er EV3 som er den mest registrerte modellen i Kia-porteføljen, med 1158 solgte eksemplarer hittil i år.

Powered by Labrador CMS