-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: Kia EV9 GT-Line Launch Edition
Diger og fullstappet Kia
EV9 er enorm. Over fem meter lang, nær to meter bred og bilvekt på 2,6 tonn før den lastes opp med inntil seks passasjerer. Her strekker Kia seg mot premium.
EV9 er Kia for de store anledninger. Her stanges det i millionen før du kan svinge inn på tunet når metallic lakk, panorama glasstak og 21 tommer vinterhjul er på plass. Millionkronerspørsmålet som bare fremtiden kan gi svar på er om Kia som merkevare nå er sterk nok til å spise kirsebær med premiummerkene i dette segmentet.
For bilen er det knapt noe i veien med, svært komfortabel som den er med firehjulsdrift, 384 hk, tre seterader, 2,5 tonn tilhengervekt, drøyt 500 km rekkevidde, 800 volts batteriteknologi som gjør det mulig å lade med oppimot drøyt 210 kW hvilket betyr at det under optimale forhold ikke tar mer enn 24 minutter å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet. Eller mer konkret: 240 km på 15 minutter.
3,5 kW strømuttak
EV9 leveres, som EV6, med inntil 16 amp 230 volt uttak i ladeporten og i bagasjerommet. Bilen er også forberedt for V2G-teknologi som i framtiden gjør det mulig å la den være en del av et større nettverk, eksempelvis at man henter strøm fra bilen i de periodene på døgnet strømmen er dyrest, og lader bilen opp igjen når strømmen er rimeligere.
EV9 bygges over samme lest som lillebror EV6 og flere Hyundai-fettere. I EV9s tilfelle velger Kia i Norge å begynne på toppen av pyramiden og maksimere utstyret. Kunden gis tre setevalg: 2+3+2 eller 2+2+2 i to varianter. Selv om bilen er en SUV med de begrensninger som ligger i det for passasjerene i tredje seterekke sammenliknet med en vesentlig høyere van, går det faktisk an å sitte bakerst for voksne selv om det ikke nødvendigvis anbefales – for å sitere kommunikasjonssjef Christian Lagaard – om målet er Italia.
Seks eller sju seter
Rent personlig ville jeg nok lagt på 20.000 kroner for en av de to seks seters løsningene, den ene med vendbare stoler i andre rekke som gjør det mulig for fire bak å sitte (trangt) mot hverandre eller for å gjøre det enklere å plassere barn i barnestol.
Kia har strukket seg langt for å gjøre EV9 så komfortabel og trivelig å oppholde seg i som mulig
I den andre 2+2+2-løsningen er midtstolene ikke vendbare, men innrettet som elektrisk regulerbare «kapteinstoler» med fothvilere. Fothvilere er det også på begge stolene foran, ikke for at sjåføren skal ta seg en lur under kjøringen, men fint å kunne strekke på beina mens bilen lades.
Maksimerer komfort
Kia har strukket seg langt for å gjøre EV9 så komfortabel og trivelig å oppholde seg i som mulig. Her handler livet om å sitte godt med kjøling i veganskinnsetene på varme dager og varme i rattet når kulda setter inn. Her er tre-sone klimaanlegg, seteminne som også husker innstillinger for speil, ratt og headupdisplay, pedalene er i aluminium og det er mulig å velge videobasert bakspeil. Men digitale sidespeil med bildevisning på skjerm slik Audi lanserte for noen år siden, er bevisst valgt bort i Norge.
Og hvem er konkurrentene? Kia legger i utgangspunktet lista høyt og nevner i forbifarten Volvo EX90. Minst like viktig er å nevne like store NIO ES8, Hongqi E-HS9 og den litt mindre BYD Tang.
Holder det med fem seter, stiller mange i fem-meters klassen, ikke minst Volvo-halvbroren Polestar 3, Nio EL6 og Voyah Free. De litt motorsvakere variantene av Audi Q8 e-tron, BMW iX og Mercedes-Benz EQE SUV koster også godt under millionen før tung avkryssing på tilvalglistene.
Kia EV9 GT-Line Launch Edition
Pris | Kr. 899 900 |
Tillegg 6 seter | Kr. 20 000 |
Motortype | Elektrisk |
Samlet ytelse | 384 hk/700 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,3 sekunder |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri, netto | 99,8 kWt |
Lading DC/AC | 210/11 kW |
Ladefart 10-80% | 24 min |
Strømforbruk | 22,8 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 505 km |
V2L/230V | 3,5 kW |
Dimensjoner (L/B/H) | 502/198/178 cm |
Akselavstand | 310 cm |
Bilvekt | 2 589 kg |
Nyttelast | 483 kg |
Bakkeklaring | 17,7 cm |
Tilhengervekt | 2 500 kg |
Bagasjerom foran | 52 liter |
Bagasjerom bak | 313 - 824 - 2 318 liter |
Garanti/km | 7 år/150 000 km |
Batterigaranti/km | 7 år/150 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo |