Med lengde på over fem meter ruver EV9 på veien.
Med lengde på over fem meter ruver EV9 på veien.

Prøvekjørt: Kia EV9 GT-Line Launch Edition

Diger og fullstappet Kia

EV9 er enorm. Over fem meter lang, nær to meter bred og bilvekt på 2,6 tonn før den lastes opp med inntil seks passasjerer. Her strekker Kia seg mot premium.

Publisert Sist oppdatert

EV9 er Kia for de store anledninger. Her stanges det i millionen før du kan svinge inn på tunet når metallic lakk, panorama glasstak og 21 tommer vinterhjul er på plass. Millionkronerspørsmålet som bare fremtiden kan gi svar på er om Kia som merkevare nå er sterk nok til å spise kirsebær med premiummerkene i dette segmentet.

For bilen er det knapt noe i veien med, svært komfortabel som den er med firehjulsdrift, 384 hk, tre seterader, 2,5 tonn tilhengervekt, drøyt 500 km rekkevidde, 800 volts batteriteknologi som gjør det mulig å lade med oppimot drøyt 210 kW hvilket betyr at det under optimale forhold ikke tar mer enn 24 minutter å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet. Eller mer konkret: 240 km på 15 minutter.

3,5 kW strømuttak

EV9 leveres, som EV6, med inntil 16 amp 230 volt uttak i ladeporten og i bagasjerommet. Bilen er også forberedt for V2G-teknologi som i framtiden gjør det mulig å la den være en del av et større nettverk, eksempelvis at man henter strøm fra bilen i de periodene på døgnet strømmen er dyrest, og lader bilen opp igjen når strømmen er rimeligere.

EV9 bygges over samme lest som lillebror EV6 og flere Hyundai-fettere. I EV9s tilfelle velger Kia i Norge å begynne på toppen av pyramiden og maksimere utstyret. Kunden gis tre setevalg: 2+3+2 eller 2+2+2 i to varianter. Selv om bilen er en SUV med de begrensninger som ligger i det for passasjerene i tredje seterekke sammenliknet med en vesentlig høyere van, går det faktisk an å sitte bakerst for voksne selv om det ikke nødvendigvis anbefales – for å sitere kommunikasjonssjef Christian Lagaard – om målet er Italia.

Seks eller sju seter

Rent personlig ville jeg nok lagt på 20.000 kroner for en av de to seks seters løsningene, den ene med vendbare stoler i andre rekke som gjør det mulig for fire bak å sitte (trangt) mot hverandre eller for å gjøre det enklere å plassere barn i barnestol.

Kia har strukket seg langt for å gjøre EV9 så komfortabel og trivelig å oppholde seg i som mulig

I den andre 2+2+2-løsningen er midtstolene ikke vendbare, men innrettet som elektrisk regulerbare «kapteinstoler» med fothvilere. Fothvilere er det også på begge stolene foran, ikke for at sjåføren skal ta seg en lur under kjøringen, men fint å kunne strekke på beina mens bilen lades.

Maksimerer komfort

Kia har strukket seg langt for å gjøre EV9 så komfortabel og trivelig å oppholde seg i som mulig. Her handler livet om å sitte godt med kjøling i veganskinnsetene på varme dager og varme i rattet når kulda setter inn. Her er tre-sone klimaanlegg, seteminne som også husker innstillinger for speil, ratt og headupdisplay, pedalene er i aluminium og det er mulig å velge videobasert bakspeil. Men digitale sidespeil med bildevisning på skjerm slik Audi lanserte for noen år siden, er bevisst valgt bort i Norge.

Og hvem er konkurrentene? Kia legger i utgangspunktet lista høyt og nevner i forbifarten Volvo EX90. Minst like viktig er å nevne like store NIO ES8, Hongqi E-HS9 og den litt mindre BYD Tang

Holder det med fem seter, stiller mange i fem-meters klassen, ikke minst Volvo-halvbroren Polestar 3, Nio EL6 og Voyah Free. De litt motorsvakere variantene av Audi Q8 e-tron, BMW iX og Mercedes-Benz EQE SUV koster også godt under millionen før tung avkryssing på tilvalglistene.

Kia EV9 GT-Line Launch Edition

PrisKr. 899 900
Tillegg 6 seterKr. 20 000
MotortypeElektrisk
Samlet ytelse384 hk/700 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t5,3 sekunder
Toppfart200 km/t
Batteri, netto99,8 kWt
Lading DC/AC210/11 kW
Ladefart 10-80%24 min
Strømforbruk22,8 kWt
Rekkevidde (WLTP)505 km
V2L/230V3,5 kW
Dimensjoner (L/B/H)502/198/178 cm
Akselavstand310 cm
Bilvekt2 589 kg
Nyttelast483 kg
Bakkeklaring17,7 cm
Tilhengervekt2 500 kg
Bagasjerom foran52 liter
Bagasjerom bak313 - 824 - 2 318 liter
Garanti/km7 år/150 000 km
Batterigaranti/km7 år/150 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo

I Norge står valget mellom en sju-seter og to seks-setere. Bagasjerommet laster 2,3 kubikkmeter med andre- og tredje seterad flatpakket.
I Norge står valget mellom en sju-seter og to seks-setere. Bagasjerommet laster 2,3 kubikkmeter med andre- og tredje seterad flatpakket.
Kundene kan velge mellom tre sitterplasser i andre seterekke etter to individuelle stoler.
Kundene kan velge mellom tre sitterplasser i andre seterekke etter to individuelle stoler.
Fothviler er standard på stolene foran.
Fothviler er standard på stolene foran.
Deilige og myke hodestøtter.
Deilige og myke hodestøtter.
Kias nye signaturfront.
Kias nye signaturfront.
Skjermer som henger sammen i et smalt panel.
Skjermer som henger sammen i et smalt panel.
Eget klimapanel samt bakgrunnsbelyste kortkommandobrytere på midtkonsollen a la Nissan Ariya.
Eget klimapanel samt bakgrunnsbelyste kortkommandobrytere på midtkonsollen a la Nissan Ariya.
Overraskende bortgjemt girvelger.
Overraskende bortgjemt girvelger.
Powered by Labrador CMS