Frem fra glemselen

Familienauto: Ob jung oder alt, im FCC finden alle Platz. Family car: The FCC accommodates old and young

En Porsche du ikke kjente ...
og en Mercedes du trodde du kjente, men nei!

I 1994 inviterte de mest sentrale myndigheter i Kina til en konkurranse om Den Nye Familiebilen. Jeg skal si de kom, selv om det var sure november, Opel, Ford, Chrysler, Fiat, Mitsubishi, Mercedes, Porsche og andre. Her skal du få møte de to siste.

Dette var før den store invasjonen av Kinas bilmarked hadde skjedd, men alle var klar over at der fantes det potensiale.

Så da toppene hos industrimyndighetene inviterte til idé-mingling for å komme frem til en liten familiebil, plass til fem, rimelig nok for en vanlig arbeiderfamilie – en bil som med tiden skulle bygges på First Auto Works (der de bygger bl.a. Hongqi i dag) – sto vestens bilfabrikker i kø for å vise seg frem.

Et ekstra poeng var at bilen skulle bygges etter en oppskrift slik at man enkelt kunne lage varebil eller pickup av den også.

Nå tok de fleste den enkleste løsningen og viste biler som allerede var i produksjon. Dersom det fantes Kina-spesifikke modifikasjoner, trengte du spesialutdannet guide for å finne dem.

Bare de to tyskerne, Porsche og Mercedes-Benz hadde tatt seg bryet med å studere forutsetningene og så levere et spesialtilpasset resultat.

FCC

Mercedes-bilen het FCC, Family China Car og var noe vi aldri hadde sett derfra før.

En kompakt (356 cm) en-boks konstruksjon – designet av Harald Leschke, forresten, en mann som hadde gjort noen av de råeste konseptbilene fra Stuttgart tidligere. Allsidig fyr – bilen så ut som en moderne MPV og hadde innvendig plass som en E-Klasse.

Dobbelt gulv var en spesialitet. Det tok seg av motoren i tilfelle frontkollisjon. Bilen var ellers full av sikkerhetsdetaljer som ikke var vanlige i A/B segmentet – i Kina var slike detaljer komplett ukjente på den tiden.

Tre-veis katalytisk omformer var også langt over det som ble forventet, forhjulsdrift var heller ikke hver dag. Spesielt ikke fra Mercedes.

Motoren var 1,3-liters bensin firer på 55 hk, koblet til en vanlig fem trinns kasse som brukte seks sekunder til 50 og toppet ut på 150. 0,4 liter/mil var kanskje litt for optimistisk?

(saken fortsetter)

Mercedes-Benz FCC
Mercedes-Benz FCC
Mercedes-Benz FCC
Mercedes-Benz FCC
Mercedes-Benz FCC
Mercedes-Benz FCC

Fullskala

De bygget bare personbilen som en fullskala prototype – den ble bygget hos Stola i Torino – men viste fikse tegninger både av en fem-seters bil med lite plan, og av en to-seters varebil.

Tyskerne hadde priset denne til 100.000 yuan (omtrent like mange kroner den gangen), litt mer enn konkurrenten fra Porsche.

Hva vi ikke visste den gangen, var at Mercedes ikke var så suverene at de hadde satt seg ned og laget en bil spesielt for dette arrangementet. Året etter dukket nemlig Vision A93 Concept opp som senere, i 1997 morfet over i noe som het A-Klassen.

Derfor regner jeg med at hvis du trodde du hadde sett FCC tidligere, så er det nok Vision A du tenker på. Kinabilen var altså ledd i et meget omfattende utviklingsprogram i Stuttgart.

C88

Porsches bidrag er også noe du aldri har sett make til derfra, før. I hvert fall ikke under eget navn.

Vi kan imidlertid trygt regne med at de har bygget mange tilsvarende biler i Weissach, Porsche har hatt småbil-utvikling for en rekke bilfabrikker over hele verden – men de har aldri vist noe slikt under eget navn.

Nå skal jeg imidlertid skynde meg å si at du fant ingen Porsche-logo på denne bilen, men det var Porsche som viste den og sendte ut alle informasjonene. Men i stedet for Porsche-skjoldet hadde de laget en spesiell logo for denne bilen som så ut som en spinner – 15 år før spinnere ble en greie.

I dette tilfelle skulle imidlertid spinneren symbolisere den ideelle kineseren: Mor, far og aldri mer enn et barn.

(saken fortsetter)

Porsche C88 Concept
Porsche C88 Concept
Porsche C88 Concept
Porsche C88 Concept
Porsche C88 Concept
Porsche C88 Concept
Porsche C88 Concept
Porsche C88 Concept
Porsche C88 Concept

Tre forslag

Porsche sendte tre forslag til konkurransen. Det første var en to-dørs hatchback, ganske primitiv egentlig. Den andre var en modulkonstruksjon som kunne produseres både som en liten sedan, en stasjonsvogn eller varebil og som en liten pickup. Den tredje var C88 som var den eneste som ble bygget i fullskala.

På størrelse med en VW Fox, 3,8 meter omtrent, utstyrt med en 1,1-liters motor og femtrinnskasse. Alternativet var 1,6 liter og automat.

16 sekunder til 100 og 160 km/t – og møtte alle europeiske sikkerhets- og utslippskrav den også.

Presentert på mandarin

Porsche tok dette på såpass alvor at da prosjektet ble presentert i Beijing hadde sjefen selv, Wendelin Wiedeking, lært seg å gjøre hele presentasjonen på mandarin.

Weissach sa i etterkant at de ikke hadde brukt mer enn fire måneder på det hele. Ingen har røpet hvor lang tid det tok Wiedeking å lære seg talen.

Da det endelig kom til skarpen, droppet kineserne alle planene om å kåre en vinner og koble den sammen med FAW. De sa takk for fremmøtet, hadde notert alle de gode, gratis ideene de hadde fått servert og begynte for alvor å bygge opp sin egen bilindustri.

Porsche prøvde først å selge C88 – og andre gode ideer – til India. Da det ikke nyttet, tok de med seg C88 hjem og plasserte den i magasinet. Fra tid til annen kan du se den i museet som eksempel på et av de få blindsporene Porsche har vært innom.

Skjønt hvem vet – kanskje det hele ble sluset inn i et annet prosjekt som fremdeles befinner seg der ute som en attraktiv bruktbil i dag. Uten at vi noen gang fikk greie på det.

Powered by Labrador CMS